در نشست مشترک بررسی برجام در وین چه گذشت؟

هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سومین نشست کمیسیون مشترک بررسی برجام که روز جمعه با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+5 تشکیل شد را «پربار» توصیف کرد.

وی بامداد شنبه در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که رفع تحریم‌ها علیه ایران در دستور کار این جلسه قرار داشته است.

اشمیت همچنین نوشت: «به بررسی تعهدات هسته‌ای ایران پرداخته و توافق کردیم همکاری‌ها برای اطمینان‌بخشی به متصدیان امور اقتصادی در موضوع رفع تحریم‌ها را ادامه دهیم.»

سومین نشست کمیسیون مشترک بررسی برجام روز جمعه با حضور هیات‌های ایران و ١+٥ در هتل «پله کوبورگ» در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار شد. 

«ولادیمیر وارونکوف»، نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بعد از پایان سومین نشست کمیسیون مشترک بررسی «برجام» گفت که موضوع رفع تحریم‌ها علیه ایران یکی از مهم‌ترین محورهای بحث در این نشست را تشکیل داده است.

این دیپلمات روسیه مدعی شد، پیشرفت‌هایی در موضوع رفع تحریم‌ها علیه ایران حاصل شده است، هر چند که حل و فصل آن زمان‌بر خواهد بود. 

 شرکت‌های اروپایی و همچنین رسانه‌ها و مقامات غربی در ماه‌های گذشته اذعان کرده‌اند بانک‌های بین‌المللی از بیم نقض تحریم‌های رفع‌نشده آمریکا، از انجام تراکنش‌های بانکی مربوط به قراردادهای تجاری ایران امتناع می‌کنند.