واکنش کری به بیم بانک ها برای تعامل با تهران

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که روز جمعه برای دومین بار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک رایزنی کرد ادعا کرده که کشورش در مسیر تجارت قانونی با ایران مانع‌تراشی نخواهد کرد. 

خبرگزاری رویترز، اظهارات کری را بامداد شنبه اینطور گزارش داد: «ایالات متحده، از زمان اجرایی شدن (توافق هسته‌ای) سد راه تجارت قانونی با ایران نشده و نخواهد شد.»

وی که در هتلی در نیویورک در کنار ظریف نشسته بود ادامه داد: «می‌خواهم تأکید کنم که ما تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را همان‌طور که متعهد بوده‌ایم، رفع کرده‌ایم.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد که او در تلاش است ابهامات در میان متصدیان اقتصادی خارج از آمریکا را درباره سرمایه‌گذاری در ایران از بین ببرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: «اکنون برای بانک‌های خارجی این فرصت وجود دارد که با ایران مبادله کنند. متأسفانه، به نظر می‌رسد در میان برخی بانک‌های خارجی مقداری ابهام وجود دارد و ما می‌خواهیم تلاش کرده و درباره آن توضیح بدهیم.»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که تنها موارد استثنا بر این قاعده آن دسته از بانک‌ها و شرکت‌ها هستند که مقام‌های آمریکا آنها را در فهرست تحریم قرار داده‌اند. 

توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5، برخی از تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد را در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران رفع کرد. ایران تعهداتش تجت این توافق را به طور کامل اجرا کرده اما تا کنون از مزایای رفع تحریم‌ها برخوردار نشده است. 

شرکت‌های اروپایی و همچنین رسانه‌ها و مقامات غربی در ماه‌های گذشته اذعان کرده‌اند بانک‌های بین‌المللی از بیم نقض تحریم‌های رفع‌نشده آمریکا، از انجام تراکنش‌های بانکی مربوط به قراردادهای تجاری ایران امتناع می‌کنند. 

محمد جواد ظریف، ابراز امیدواری کرد توضیحات کری، راهگشا باشد. 

وی گفت: «امیدواریم که با این اظهارات وزیر (خارجه) کری و سایر گام‌های برداشته شده توسط ایالات متحده، اکنون شاهد تمامی منافعی باشیم که ایران بایستی از این توافق به دست بیاورد تا بتوانیم مطمئن باشیم که (این) توافق راهی برای حل مشکلات بین‌المللی است و تحریم و فشار، مشکلات بین‌المللی را حل نمی‌کنند، بلکه مذاکره و گفت‌‌وگو راه حل مشکلات بین‌المللی هستند.»

ظریف همچنین اضافه کرد: «ما امیدواریم که اظهارات مطرح‌‌شده توسط وزیر کری، مسیر دشواری که به دلیل نگرانی بانک‌ها از رویکرد آمریکا در قبال اجرای تعهداتش در برجام بسته شده را بگشاید.»

وزیر خارجه ایران، همچنین خاطرنشان کرد اختلافات میان ایران و آمریکا کماکان در برخی حوزه‌ها ادامه دارد. آقای ظریف گفت: «ما همچنان با آمریکا اختلاف خواهیم داشت. اختلافات ما در تعداد قابل توجهی از حوزه‌ها بسیار جدی هستند.»

وی علی‌رغم این اضافه کرد: «اما ما همراه با 1+5 تصمیم گرفته‌ایم که این موضوع (هسته‌ای) را حل کنیم و می‌خواهیم نشان دهیم که 1+5 و ایران قادر شده‌اند یک مسئله بسیار جدی و دشوار را از طریق مذاکره حل کنند و من معتقدم که باید گام‌های لازم را در این زمینه برداریم.»

وزیر خارجه ایران در پایان اظهاراتش گفت: «و امیدوارم که بتوانیم با اقدام جدی - به نحوی که مردم ایران مزایای اجرای برجام را ببینند- با نتایج بلندمدت این توافق مهم که باید شالوده‌ای برای حل و فصل مسائل بین‌المللی باشد و نه منتهی‌الیه آن، رو به جلو حرکت کنیم.»

جان کری در پاسخ گفت: «وزیر خارجه (ظریف) درست می‌گوید؛ اختلافاتی وجود دارند و برخی از آنها آشکارا اختلافاتی جدی هستند. آنها (اختلافات) باید موضوع بحث‌های آتی باشند. اما مهم است مردم این را درک کنند که توافق، توافق است و لازم است که ما حتی هنگام تلاش برای حل آن اختلافات در حوزه‌های دیگر آنها را (مسائل مربوط به توافق را) تفکیک کنیم. و هیچکدام از حرفهای من، تعهد آمریکا در کمک به حل آن اختلافات و ادامه تلاش برای تأمین صلح و ثبات در منطقه را نفی نمی‌کند.»