(کَنده)یا خانه های صخره ای عشایر در لالی+تصاویر

((کنده ها)) همان نام محلی مکان هایی است که مردم عشایری و روستایی در لالی و در سراسر جغرافیای بختیاری بر روی این خانه ها نهاده اند.

خانه هایی که هر چند مرور زمان باعث شده در حال حاضر عشایر و روستائیان از آن ها برای نگهدای دام و علوفه خود استفاده کنند اما همین خانه های صخره ای در روزگاران نه چندان دور کاشانه ای گرم و ایمن برای مردم عشایری به منظور دوری از بلایای طبیعی و حیوانات وحشی بود .

همان گونه که از نام این خانه ها هم بر می آید (کنده) مکانی را می گویند که به واسطه کندن ایجاد می شود و معمولا در مکان هایی بالاتر از سطح زمین ایجاد می شدند تا در هنگام وقوع بلایای طبیعی خسارات زیادی متوجه زندگی مردم عشایری نشود .

این نوع از خانه را معمولا عشایر ساکن در مناطق کوهستانی با مکان یابی مناسب در محل هایی انتخاب می کنند که علاوه بر ارتفاع نیازهای سکونتی آن ها مورد استفاده جهت نگهداری دام ها و علوفه دام های آن ها هم باشد به طوری که در تصاویر زیر هم چند نمونه از این خانه ها را مشاهده می کنید .

شهرستان لالی که بافت عشایری و روستایی خاصی از قوم بختیاری را در خود جای داده در گوشه گوشه جغرافیای خود از این دست خانه های سنتی و عشایری را در خود جای داده به طوری که با عبور از کنار روستاها به راحتی می توان این خانه ها را مشاهده کرد .