شناسایی ۱۰ درصد ازبیماران دیابتی استان فارس

بر اساس برآوردهای انجام شده حدود 400 میلیون نفر در جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند و شیوع این بیماری به  ویژه در کشورهای فقیر و کشورهای در حال‌ توسعه مانند ایران روز به روز در حال افزایش است.

آمارهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز نشان می‌دهد که تنها 10 درصد از بیماران دیابتی در فارس شناسایی شده‌اند و از بیماری دیابت خود مطلع هستند. این امر به معنای این است که تنها 20 هزار دیابتی از جامعه آماری بیش از  180 هزار نفری در استان شناسایی شده‌اند.

سید حسام‌الدین نبوی‌زاده، مسئول بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز معتقد است دیابت بیماری خاموش است که بر اثر تغییر در الگوی زیستی در جامعه، توسعه شهری وکم تحرکی افراد به وجود می‌آید و روز به روز به آمار مبتلایان این بیماری افزوده می‌شود.

وی می‌افزاید: بیماری قند یا همان دیابت یک اختلال متابولیک در بدن است که در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود که با این اختلال افراد به بیماری‌های کلیوی، قلبی عروقی، فشارخون و غیره مبتلا می‌شوند.

نبوی‌زاده می‌گوید: استفاده از مواد پرکالری مانند غذای‌های فست فود، نوشابه و غذای پرچرب سبب بروز این بیماری در افراد می‌شود.

به گفته مسئول بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در درازمدت وجود مقدار بیش از حد قند در خون می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی،‌ کلیه‌ها، ‌دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی آسیب برساند.

نبوی‌زاده می‌افزاید: هم اکنون در شیراز برای دسترسی مردم به خدمات تخصصی بیماری دیابت، 9 مرکز تخصصی  وجود دارد که مراقبت و کنترل دیابت در استان فارس را توسعه داده است.

وی درباره شهرستان‌های دارای مراکز کنترل تخصصی دیابت می‌گوید: در حال حاضر شهرستان‌های خنج، ممسنی، خرمبید، اقلید، پاسارگاد، سپیدان و قیروکارزین به این مراکز مجهز شده‌اند و در فارس آمار مردم مبتلا به دیابت در روستاها 4 درصد و در شهرها 10  درصد است.

حسین مروج، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن دیابت بوعلی نیز درباره شیوع این بیماری در استان هشدار می‌دهد و می‌گوید: آمار استانی نشان می‌دهد در حال حاضر بین 10 تا 11‌درصد افرادی که از مرز 30 سالگی عبور کرده‌اند به این بیماری مبتلا هستند.

وی تعداد بیماران دیابتی نوع 2 را بیشتر اعلام می‌کند و می‌افزاید: در استان فارس تعداد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان به این بیماری مبتلا هستند و با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیرتر هستند و نیاز به حمایت ویژه‌ای دارند به همین منظور خانواده‌ها باید تغذیه سالم را در خانواده‌ها ترویج دهند.

مروج درباره علت بیماری دیابت گفته است بیماری دیابت نوع اول بیماری خود ایمنی است که از ویژگی‌های آن می‌توان به نامشخص بودن دلیل آن اشاره کرد و همچنین در دیابت نوع یک، این عارضه به‌طور ناگهانی ایجاد می‌شود اما دیابت نوع دوم ترکیبی از علل ژنتیک و محیطی است.

رئیس انجمن دیابت بوعلی در مورد چگونگی عضویت بیماران در این انجمن بیان می‌کند: هر بیمار دیابتی می‌تواند با در دست داشتن نتیجه آزمایش به دفتر مرکزی انجمن واقع در طبقه ششم درمانگاه تخصصی امام رضا(ع) مراجعه کند. افراد می‌توانند با ثبت‌نام رایگان و صدور کارت شناسایی از امکانات بنیاد بهره‌مند شوند.

وی می‌گوید: برای پیشگیری از شیوع بیماری دیابت لازم است تمامی دستگاه‌ها و ادارات مربوطه همکاری مطلوبی داشته باشند تا با تغییر فرهنگ و شیوه زندگی مردم همچنین فراهم کردن امکانات ورزشی و در دسترس قرار دادن مواد غذایی مناسب آمار بیماران دیابتی کاهش یابند.

به گفته مروج انجمن دیابت بوعلی در حال حاضر بیش از2 هزار  بیمار را تحت پوشش قرار داده است و براساس آمار 20 هزار بیمار دیابتی مبتلا به نوع دوم در شیراز شناسایی شده است اما به نظر می‌رسد رقم واقعی 50 تا 60 هزار نفر باشد.