نباید انتظار حضور همه دانش‌آموزان ذیل یک تشکل را داشته باشیم

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه نخستین کنگره سازمان دانش‌آموزی کشور، در جمع خبرنگاران در خصوص فعالیت سازمان دانش‌آموزی، اظهار داشت: ماموریت اصلی ساز مان دانش‌آموزی تقویت تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان است و از این منظر سازمان دانش‌آموزی فعالیت‌های خوبی داشته است.

وی ادامه داد: توصیه بنده به همکاران در سازمان دانش‌آموزی و دانش‌آموزان این است که بخش آموزش و نهادینه کردن هنجارها و مطلوب جامعه را در بین دانش‌آموزان تقویت کند؛ بحث آموزش‌های تشکیلاتی برای دانش‌آموزان تعامل آن‌ها با همکلاسی‌های خود، پیام دانش‌آموزان برای خانواده‌های خود و جامعه می‌تواند ذیل تربیت اجتماعی جای گیرد.

فانی تاکید کرد: مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان، تقویت کارهای گروهی و تیمی، مهارت مسئله‌یابی به حل مسئله خواسته‌هایی است که ما از مسئولان سازمان دانش‌آموزی داریم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص موازی‌کاری بین تشکل‌های دانش‌آموزی و اینکه آیا در بازبینی سند تحول بنیادین فکری برای آن شده است، گفت: مصوبه‌ای داریم که هماهنگی بین تشکل‌های دانش‌آموزی را طلب کرده‌ است و در 2.5 سال عمر دولت یازدهم شورای عالی تشکل‌ها را ایجاد و تقویت کرده‌ایم که برکات بسیار خوبی داشته است.

وی اضافه کرد: برای نمونه فعالیت درون مدرسه‌ای را می‌توانیم بین تشکل‌ها تقسیم کنیم؛ برنامه صبحگاهی را به عهده سازمان دانش‌آموزی و نماز جماعت ظهر و عصر را به عهده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان باشد و در واقع هم عقل و تدبیر ایجاد می‌کند یک هم افزایی بین فعالیت داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم همه دانش‌آموزان ذیل یک تشکل جای گیرند. بلکه می‌توانیم تنوع تشکیلاتی داشته باشیم اما بین آنها هماهنگی باشد.

وی افزود: در دو سال اخیر سفیران سلامت را فعال کردیم که بسیار موثر بوده است و حدود 500 هزار دانش‌آموز متوسط دوم در حال حاضر عضو سفیران سلامت هستند که آموزش‌های بهداشتی و درمانی را با همکاری وزارت بهداشت دیده‌اند و آن را بین همکلاسی‌ها، خانواده و جامعه منتشر کرد‌اند که احساس می‌کنم وحدت در عین کثرت می‌تواند در فعالیت‌های تربیتی موثرتر باشد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: البته باید تلاش کنیم هماهنگی و حداکثر استفاده را در ذیل اهداف تعلم و تربیت دنبال کنیم.