چهار اولویت اوباما در آخرین سفرش به آلمان

بنیاد آمریکایی هریتج در آستانه سفر باراک اوباما - رئیس جمهور آمریکا - به آلمان در مطلبی نوشت: اوباما فردا یکشنبه 24 آوریل برای شرکت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تجاری - صنعتی هانوفر وارد آلمان می‌شود و در ادامه این سفر نیز در روز دوشنبه با رهبران فرانسه، ایتالیا، آلمان و انگلیس برای بحث درمورد بحران پناهندگان و تروریسم بین‌الملل دیدار و گفتگو خواهد کرد.

 

آلمان یکی از شرکای امنیتی مهم آمریکا و بزرگترین اقتصاد اروپا به شمار می‌رود. اوباما برای اولین بار در سال 2008 به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به آلمان سفر کرد و از آن زمان تاکنون 4 بار وارد این کشور شده است. اما سفر فردای اوباما به آلمان به نظر آخرین سفر وی به این کشور در دوران ریاست جمهوری‌اش خواهد بود و از این رو، باید از این تنها فرصت باقیمانده به بهترین شکل ممکن برای پیشبرد سیاست‌هایی که به آزادی اقتصادی، تقویت ناتو و تشدید مبارزه با تروریسم کمک می‌کنند، استفاده کند. 

 

پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس-آتلانتیک
تصمیم اوباما برای بازدید از نمایشگاه هانوفر آلمان یک تصمیم هدفمند است و وی قطعا در حاشیه بازدید از این نمایشگاه برروی سیاستهای اقتصادی اروپا و آینده پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس-آتلانتیک تمرکز خواهد کرد. این پیمان پیشنهادی میان آمریکا و اتحادیه اروپا بعید است پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما نهایی شود. به همین دلیل، رئیس جمهور آمریکا باید در این سفر بر ضرورت اتکای روابط تجاری آینده بر اصول "اقتصاد آزاد" بیش از پیش تاکید کند. 

 

در حال حاضر به نظر می‌رسد پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس-آتلانتیک بیشتر به دنبال تضمین اهداف اقتصادی از طریق ایجاد یک چارچوب مقرراتی و سازمانی است و چندان تاکیدی بر لزوم تقویت آزادی اقتصادی ندارد. بنابراین، اوباما در دیدار با آنگلا مرکل - صدر اعظم آلمان - نباید بر پیمانی تاکید کند که مانع رقابت و آزادی اقتصادی می‌شود؛ بلکه این پیمان باید به گونه‌ای باشد که باعث تقویت بازار آزاد و توانمندشدن مصرف‌کنندگان با رعایت کامل و متقابل استانداردها شود.

 

حمایت از اوکراین
رئیس جمهور آمریکا همچنین در این سفر باید با مرکل در خصوص اهمیت تداوم حمایت از اوکراین از طریق ارسال تسلیحات دفاعی به این کشور، حمایت از اصلاحات اقتصادی و سیاسی آن و تشدید تحریمها علیه روسیه یه دلیل تهاجم نظامی به کریمه و الحاق آن به خاک خود گفتگو کند.

 

روابط تجاری و سرمایه‌گذاری آلمان و روسیه از عمق زیادی برخوردارند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ آلمانی روابط تجاری گسترده‌ای با روسیه برقرار کرده‌اند. همچنین آلمان به شدت برای واردات انرژی خود متکی به روسیه است؛ به طوریکه در سال 2014 حدود 38 درصدِ واردات گاز طبیعی این کشور از روسیه تأمین شد. با این حال، بسیاری از رهبران سیاسی و اقتصادی جهان منتقد رویکرد ضعیف این کشور در قبال پوتین هستند.

 

با توجه به اینکه مرکل در هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص تمدید تحریمهای اتحادیه اروپا علیه روسیه که 31 ژوئیه 2016 (11 مرداد 1395) پایان می‌یابند، از نقش مهم و تاثیرگذاری برخوردار است، اوباما در این سفر باید اهمیت تداوم تحمیل هزینه‌های سنگین به روسیه به خاطر اقدامات مخرب آن در اوکراین را بار دیگر به رهبران آلمان گوشزد کند.

 

نقش بیشتر آلمان در ناتو
در سال 2008، اوباما ناتو را "بزرگترین اتحاد استراتژیک حال حاضر دنیا برای دفاع از امنیت مشترک ما" توصیف کرد. اما امروز، به دنبال کاهش حضور نظامی آمریکا در اروپا، کاهش هزینه‌های دفاعی و شکست سیاست‌های آمریکا در قبال روسیه، ضرورت احیای مجدد حضور آمریکا در اروپا و تمرکز دوباره ناتو بر "استراتژی دفاع جمعی" بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. 

 

سفر اوباما به آلمان بهترین فرصت برای طرح این خواسته از دولت آلمان برای افزایش هزینه‌کرد دفاعی خود و ایفای نقشی قدرتمندتر برای انجام تعهد خود نسبت به تحقق استراتژی دفاع جمعی است.

 

آلمان در حال حاضر کمتر از 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی می‌کند؛ در حالیکه ناتو از این کشور خواسته است دست‌کم 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به این امر اختصاص دهد. همین مسئله اتفاقات ناگواری را تاکنون به همراه داشته است و همانطورکه دیدیم سربازان آلمانی در مانور مشترک ناتو در فوریه 2015 بجای مسلسل از "دسته جارو" برروی خودروهای زرهی خود استفاده کردند.

 

اوباما باید مرکل را تشویق کند تا بویژه با توجه به سیاست‌های اخیر روسیه، اولویت بیشتری را برای امور دفاعی در نظر بگیرد. آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا و دومین کشور پرجمعیت عضو ناتو پس از آمریکا باید نقش بیشتر و پررنگ‌تری را در تقویت استراتژی دفاع جمعی ایفا کند.

 

مقابله با تروریسم
آلمان یک شریک کلیدی و مهم در مبارزه جهانی علیه تروریسم است. اوباما در سفر به آلمان باید از سیاست‌هایی پشتیبانی کند که تهدید تروریست‌ها در اروپا و مقابله با ایدئولوژی‌های افراطی آنها در این منطقه را در صدر اولویت‌ها قرار دهد. 

 

سیاست "درهای باز" آلمان در قبال مهاجران، وضع بدی که در گذشته وجود داشت را اکنون بدتر کرده است. از جمله مشکلات عدیده‌ای که این بحران با خود به همراه داشته است، نفوذ تروریستها به اروپا تحت پوشش پناهنده است. همانطورکه در حملات تروریستی پاریس نیز مصداق آن را مشاهده کردیم.

 

از این رو، رئیس جمهور آمریکا در سفر فردای خود به آلمان باید رهبران این کشور را برای مقابله مستقیم با تروریسم تحت فشار قرار دهد. افزایش بودجه نهادهای اطلاعاتی و قانون‌گذار، تقویت همکاری اطلاعاتی با آمریکا و حمایت بیشتر از نبرد فیزیکی با تروریست‌های داعش در خاورمیانه می‌توانند مصادیقی از این مقابله مستقیم باشند.