پایگاه اینترنتی گلوب اند میل در گزارشی به قلم "مری گودارهام" نوشت: ایران با دارا بودن جمعیتی جوان و تحصیلکرده، بازار بورسی پر رونق و پروژه‌های فراوان زیرساختی در حوزه نفت و گاز به یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری برای فعالان اقتصادی کانادا تبدیل شده است. چشم‌انداز اقتصادی ایران روشن است و پس از لغو تحریم‌ها علیه این کشور، پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در این کشور کاملا پرسود باشد.

 

گلوب اند میل در ادامه نوشت: باوجود چشم‌انداز مثبت اقتصادی ایران؛ سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار وسوسه‌برانگیز این کشور جانب احتیاط را رعایت می‌کنند. با توجه به تنش‌های سیاسی در منطقه، شفاف نبودن عملکرد ایران، احتمال برقراری مجدد تحریم‌ها و ... موجب شده است سرمایه‌گذاران گامی به عقب برداشته و برای فعالیت در ایران متزلزل شوند. "تایلر موردی،" رئیس یک دفتر سرمایه‌گذاری در تورنتو، در این باره گفت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران فوق‌العاده زیاد است؛ اما شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که عملا سرمایه‌گذاری در ایران ممکن نیست. بازار ایران کاملا وسوسه‌برانگیز است؛ اما سرمایه‌گذاران کانادایی نمی‌توانند بهره لازم را از آن ببرند. حدود دو سوم از جمعیت ایران را جوانان زیر 35 سال تشکیل می‌دهد و سالانه یک میلیون مهندس از دانشگاه‌های این کشور فارغ التحصیل می‌شوند.

 

موردی در ادامه افزود: معاملات بازار بورس ایران به درآمد قیمت 5.5 درصدی رسیده و عملکرد سود آن 13 درصد اعلام شده است. با این حال کارشناسان درباره نقدینگی بازار ایران، فروش سرمایه و توان و هزینه خرید نگرانی‌هایی دارند. 

 

"جیمز دِوین،" استاد و کارشناس سیاست و روابط بین الملل در دانشگاه "مونت الیسون" کانادا، در این باره گفت: یکی از بزرگترین مشکلات در ایران فقدان اطلاعات است. حتی درداخل ایران نیز سامانه مالی بسیار گنگ و غیرشفاف است. شما برای سرمایه‌گذاری کلان در پروژه‌ای نیاز دارید تا افراد و حوزه اقتصادی درست آن را شناسایی کنید. در غیر اینصورت نمی‌توان بی‌گدار به آب زد.

 

کانادا هنوز روابط سیاسی خود را با ایران به حال عادی برنگردانده و هنوز سفارت کانادا در ایران تعطیل است. روند عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و بازگشایی مجدد سفارت در تهران کند و زمان‌بر خواهد بود. در این شرایط سرمایه‌گذاران کانادایی خود را در ایران تنها و بدون پشتیبان می‌بینند. مشکلات دیگری نیز بر سر راه سرمایه‌گذران کانادایی وجود دارد که مشکل زبان (جمعیت اندکی در ایران انگلیسی می‌دانند) و نوسان مداوم نرخ ارز از ان جمله هستند.

 

"دِوین" در ادامه افزود: سخت است پیش‌بینی کنیم پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران تا چه اندازه جواب می‌دهد. انتظار داریم با لغو تحریم‌ها علیه ایران، رفتار بازار برای خرید پسته، فرش، نفت و گاز این کشور مشاهده شود. یکی از حوزه‌های پرسود در ایران، سرمایه‌گذاری در بخش هواپیمایی و تجهیز زیرساخت‌های نفتی این کشور است. 

 

کارشناسان مسائل اقتصادی در کانادا معتقدند تا زمانیکه سرمایه‌گذاران این کشور به درک روشن و درستی از بسترهای اقتصادی در ایران دست یابند، این رقبای اروپایی هستند که مشارکت در حوزه‌های پرسود ایران را بدست آورده‌اند. کانادا فرصت چندانی برای انتظار و مشاهده شفاف‌تر شدن وضع اقتصادی ایران ندارد زیرا در این مدت قراردادهای سودآور ایران به امضای شرکای اروپایی رسیده است.