آثار باستانی موصل سر از ترکیه در می آورند

خبرگزاری روسی اسپوتنیک با انتشاراین ویدئو گزارش کرد که داعش در منطقه باستانی تپه التوبه درموصل  برای سرقت و قاچاق آثار گرانبها و سپس انتقال آن به ترکیه  حفاری می کنند.  

اسپوتنیک نقل کرد که این ویدئو را از منبعی عراقی در داخل موصل به دست آورده که نشان می دهد چگونه گروه تروریستی داعش در زیر تپه التوبه کنار دیوار باستانی معروف نینوا به منظور استخراج و قاچاق آثار باستانی نینوا تونل حفر می کند. 

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: عناصر داعش هر روز از طریق این حفره به غارت آثار تپه باستانی می پردازند؛ تمام آثار، متنوع و گرانبها هستند، دارای خط میخی قدیمی و برخی دیگر آشوری هستند و به دوران پادشاهانی همچون سرجون دوم و سنحاریب و نمرود بازمی گردند، عمر آنها هزاران سال تخمین زده شده و متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد هستند.

این منبع، خرده های باقی مانده که بر روی آنها به خط میخی نوشته شده است و در اطراف تپه "توبه" واقع در جنوب موصل میان محله های الوحده و المالیه و نینوای شرقی پخش شده اند، رصد کرده است، عناصر گروه تروریستی داعش در ورودی این تونل که به صورت روزانه به آن رفت و آمد می کنند، ژنراتورهای برقی خاصی نصب کرده اند.

دکتر عامر عبدالله الجمیلی استاد دانشکده آثار باستانی در دانشگاه موصل در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: داعش آثار باستانی را از نینوا غارت و از طریق ترکیه به خارج از کشور قاچاق می کند. تاکنون حدود 25 اثر باستانی به اسراییل منتقل شده و برخی دیگر در مزایده ها در اروپا به فروش رفتند.