وعده های نسیه برجام را نقد کنید پس گرفتن پول مصادره پیشکش!

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بعدازظهر دیروز در سومین نشست مشترک مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به مصادره 2 میلیارد دلار از منابع مسدود شده ایران در آمریکا تصریح کرد: آمریکایی‌ها با نهایت قلدری این کار را انجام دادند و این اقدام‌شان یک دستبرد به منابع بانک مرکزی ایران در یک بانک اروپایی بود.

جهانگیری اضافه کرد: این کار آمریکایی‌ها بسیار ناشایست بود و حتی برای این کار هم یک بهانه واهی داشتند و می‌دانند که به هیچ وجه این بهانه‌ها به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد زیرا ایران هیچ نقشی در اتفاقی که چند ده سال قبل در لبنان افتاده ندارد اما آنها این موضوع را بهانه کرده و علیه جمهوری اسلامی ایران حکم صادر کردند، آن هم آمریکایی‌هایی که خودشان پرونده سیاهی پیش روی ملت ایران دارند. وی افزود: پرونده کودتای 28 مرداد، ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایرباس و ... حتما باید در دادگاه‌های ایران رسیدگی شود و این اتفاقات واقعی بوده که وجود داشته است.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: هیچ جای این اتفاق (مصادره 2 میلیارد دلار از منابع ایران توسط آمریکا) به دولت ربطی ندارد. بعضی‌ها ذوق کردند که این دولت در یک جای این کار نقش داشته است در حالیکه بهانه‌های دادگاه آمریکا برای چند ده سال قبل است. جهانگیری در همین رابطه تأکید کرد: در دولت گذشته یک بی‌تدبیری انجام گرفت و علی‌رغم اینکه ما می‌دانستیم آمریکایی‌ها به دلیل همین احکام و به دلیل عدم پایبندی‌شان به خیلی از مقررات از هر فرصتی علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند تا منابع ما را بگیرند و یا مصادره کنند و بعدا بگویند دادگاه‌های ما حکم داده‌‌اند اما مسئولان دولت قبل تصمیم گرفتند بخشی از منابع بانک مرکزی با یک اوراقی در اروپا مدیریت شود.

وی گفت: در ادامه این ماجرا متأسفانه با بی‌تدبیری کامل 2 میلیارد اوراق آمریکایی خریدند و این باعث شد که آمریکایی‌ها به راحتی این منابع را ابتدائا مسدود و سپس مصادره کنند.

جهانگیری گفت: دولت ایران حتما از تمام ابزارهای حقوقی خود استفاده می‌کند تا اصل پول و سودش را از آمریکا پس بگیرد. حتما مسئولان بانک مرکزی و حقوقدانان باید از روش‌های مناسب استفاده کرده تا این پول را پس بگیرند.

درباره این سخنان آقای جهانگیری گفتنی است، البته فرافکنی و متهم‌سازی دولت قبل برای عدم پاسخگویی اصلی‌ترین تاکتیک دولت یازدهم طی 30 ماه اخیر بوده است و چیزی جدیدی نیست اما آقای جهانگیری توضیح نداد اگر این یک پرونده قدیمی است -که هست- چرا آمریکایی‌ها دقیقاً در این دوره زمانی آن را به چنین نتیجه‌ای رسانده‌اند و کدام سیاست‌ها راه را برای گستاخی آمریکایی‌ها باز کرده است؟ و نکته دیگر آنکه آیا دشمنی و خصومت دولتمردان فعلی با دولت پیشین در حدی است که کار را به تبرئه آمریکایی‌ها نیز بکشاند؟! ادعای پس گرفتن این پول همراه با سود آن نیز از آن لطیفه هاست! چرا که اگر دولت می‌توانست وعده‌های نسیه برجام را نقد می‌کرد و نیازی به گسیل کردن فرستاده پشت فرستاده برای مذاکره محرمانه با آمریکایی‌ها برای مجاب کردن آنان به عدم کارشکنی در تعهدات برجامی‌شان نبود، پس گرفتن پول مصادره شده و سود آن پیشکش!