برخوردار از مدیرعاملی شرکت دخانیات استعفا کرد

مجید مقدادی معاون تولید شرکت دخانیات ایران ضمن تایید این خبر اظهار داشت: فعالیت های شرکت دخانیات ایران به دلایل مختلف از جمله عدم فراهم آمدن زیر ساخت های اولیه برای انتزاع از دولت، در سال 93 دچار رکود و ایست شده بود، به گونه ای که سهم بزرگی از بازار را به محصولات وارداتی و قاچاق واگذار کرد.

وی ادامه داد: حضور جناب مهندس برخوردار در سال 94 سبب شد که این صنعت جان دوباره ای به خود بگیرد و تولید با بیش از 12 درصد افزایش نسبت به سال قبل، از 8 میلیارد نخ در سال 93 به 9 میلیارد نخ برسد که با توجه به بدهی های خارجی شرکت دخانیات و آشفتگی وضعیت داخلی شرکت، رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به این که بخش عمده ای از این تولید در شش ماهه دوم سال 94 صورت گرفته اظهار داشت: البته ظرفیت و قابلیت تولید بیش از این نیز در شرکت دخانیات فراهم شد که بدلیل عدم کشش بازار، افزایش تولید بیش از 10 میلیارد نخ در دستور کار سال 95 قرار گرفت.

وی تخصیص بودجه برای نوسازی و بهسازی خطوط تولید و ماشین آلات، کاهش ضایعات در خطوط تولید و برنامه ریزی برای ورود در بازار های صادراتی را از مهمترین اقدامات برخوردار در سال 94 دانست.

به گفته مقدادی، این برای اولین بار در 25 سال اخیر است که برای خرید و نوسازی ماشین آلات، بودجه و برنامه ریزی مناسبی صورت گرفته است.

مهدی نوذری-مدیر بازرگانی شرکت دخانیات نیز دراین خصوص اظهار داشت: در ابتدای سال 94 شرکت دخانیات با حجم غیر متوازن مواد اولیه مواجه بود به طوری که در برخی موارد، انبارها برای مصرف نزدیک به یک سال ماده اولیه داشتند و در برخی دیگر، نه تنها ماده اولیه موجود نبود، بلکه شرکت های خاری به دلیل معوقات شرکت دخانیات و انتزاع آن از دولت، حاضر به فروش مواد اولیه نبودند. یکی از سخت ترین برهه های زمانی شرکت دخانیات، سال 94 بود تا بتوانیم به متوازن کردن و بالانس کردن تدارک مواد اولیه تولید بپردازیم.

وی ادامه داد: شناسایی منابع جدید برای خرید مواد اولیه وارداتی، افزایش کیفیت مواد اولیه، داخلی سازی برخی منابع مواد اولیه و کوتاه کردن فرایند تهیه و ترخیص این مواد از جمله موضوعاتی بود که سبب شدن بحران تامین مواد اولیه در سال 94 به خوبی مهار شود و شرکت دخانیات امکان جهش در سال 95 داشته باشد.

شهاب جهانسوزی-مشاور فروش شرکت دخانیات نیز در این رابطه اظهار داشت: تهیه و تنظیم طرح سه سال برای فروش شرکت دخانیات در سال 94 یکی از بزرگترین فعالیت هایی بود که در یک سال گذشته در این شرکت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: شرکت دخانیات، زمانی که از بخش دولتی جدا شد، نیازمند تزریق اصول رفتار سازمانی مبتنی بر رویه ها و تفکر بخش خصوصی بود که خوشبختانه در یک سال گذشته در این خصوص برنامه ریزی و فرهنگ سازی مناسب صورت گرفته است.

جهانسوزی اضافه کرد: تولید بر اساس نیاز بازار و گزارش واحد فروش، ارزیابی پیام مصرف کنندگان و دریافت بازخورد از ایشان، شنیدن صدای مشتری، تدارک دیدن سبد کالا برای گروه های مختلف مصرف کنندگان، لحاظ سبد جامع برای توزیع کنندگان از جمله اصوصل تفکر خصوصی است که نسبت به پیاده سازی آن ها توجه شده است.

وی ادامه داد: دخانیات تولید تلخی است ولی به هرحال با وجود مصرف کننده، چاره ای جز تامین کالا از طریق قانونی و تحت نظارت وجود ندارد. در غیر این صورت کالای قاچاق که قریب به 70 در صد آن غیر اصیل و غیر استاندارد است، بازار را به تسخیر خود در خواهد آورد. ما حامی تولید، فروش و عرضه سیگار نیستیم، ولی حامی جایگزین شدن کالای ایرانی به جای کالای غیر قانونی، تاریخ مصرف گذشته و قاچاق هستیم و به همین جهت شرکت دخانیات در سال 94 زیرساخت ها و سازو کارهای لازم برای یک جهش سرنوشت ساز در سال 95 را تدارک دیده است.