بیکاری و اعتیاد جوانان کهگیلویه و بویراحمدی به شبکه های مجازی

این روزها بیکاری نه تنها دردی است که برگرده جوانان کهگیلویه و بویراحمد سنگینی می کند بلکه بسیاری از این جوانان تحصیل کرده را به سمت شبکه های اجتماعی کشانده تا از این طریق وقت خود را بیهوده به بطالت بگذرانند تا شاید فکر و ذهن خود را از بیکاری و علافی برهانند.

 

می توان هر روز و هرشب جوانانی را در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده کرد که به جای کار و تلاش برای زندگی، سرهای خود را در گوشی های اندرویدی مدل بالا فرو برده اند تا شاید با چرخ زدن در دنیای مجازی  از طریق " آگهی استخدام " در جایی به کار گرفته سوند و از بیکاری رهایی پیدا کنند.

 

گروه دیگری از جوانان و نوجوانان این استان نیز برای تفریح و سرگرمی وارد شبکه های اجتماعی شده اند و بدون توجه به عواقب خطرناک این فضای رسانه ای جدید در دام توطئه ها و روابط ناپسند گرفتار می شوند.

 

برخی نیز ساعت ها وقت خود را در گروه هایی که در شبکه های مجازی با دوستان خود تشکیل داده اند بر سر یک موضوع بی اهمیت تلف می کنند و در آخر نیز خسته و خواب آلود به بستر می روند و برای جبران بی خوابی که در طول شب کشیده اند صبح ها را تا حوالی ظهر می خوابند.

 

شهرام جوانی 28 ساله،فارغ تحصیل رشته حقوق ، متاهل و بیکار است که با خانواده در یک منزل زندگی می کند و از شرایط بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد چنین می گوید: در این شهر دیگر حتی کارگری هم به زحمت پیدا می شود، چند سال از عمر خود را صرف تحصیل کردم تا از طریق آن بتوانم در آینده شغلی پیدا کنم و زندگی را ادامه دهم اما حالا وضع فرق کرده است.

 

این جوان که در یکی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد زندگی می کند با اشاره به اینکه مسئولان استان دغدغه ای برای رفع بیکاری مشکلات جوانان ندارند، در پاسخ به این سوال که چرا وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانی ،ابراز کرد: مشکلات زندگی عرصه را برمن تنگ کرده است و تاکنون نیز برای پیدا کردن کار به جاهای مختلفی مراجعه کرده ام که جواب مناسبی دریافت نکرده ام.

 

وی ادامه داد: بیکاری تمام فکر و ذهن من را مشغول کرده و به نوعی برای کمتر درگیر کردن فکر و ذهن و رهایی از این موضوع ساعت ها وقت خود را در شبکه های اجتماعی تلف می کنم درصورتی که اگر کار مناسبی پیدا می کردم اینگونه در فضای مجازی سرگردان نمی شدم.

 

امیر حسین که خود را برای کنکور آماده می کند نیز درباره شبکه های جتماعی اینگونه توضیح می دهد: اوایل راه اندازی شبکه های اجتماعی تا شش ساعت وقت خود را با دوستان در فضای مجازی هدر می دادم اما با راهنمایی های پدرم برای ادامه تحصیل قانع شدم تا دیگر کمتر وارد فضای مجازی شوم و بیشتر درس بخوانم.

 

این نوجوان یاسوجی که با گوشی همراه در دست خود مشغول گشت و گذار در دنیای مجازی است، افزود: مدتی با عشق و علاقه درس می خواندم اما با ترغیب دوستانم بار دیگر وارد شبکه های اجتماعی شدم و احساس می کنم دوری از این فضا برایم سخت شده است.

 

محمد جواد دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی است و بیکاری و علافی را در کهگیلویه و بویراحمد برای جوانان یک فاجعه دانست که روز به روز جوانان را به بی راهه می کشاند و آثار و پیامدها آن را می توان در جامعه مشاهده کرد.

 

این جوان که خود نیز از بیکار بودن رنج می برد در پاسخ به این سوال که روزانه چند ساعت از وقت خود را با دوستان و در شبکه های اجتماعی سپری می کنید، گفت:بیشتر در فضای مجازی اخبار کشور، جهان و استان را دنبال می کنم اما گاهی در بحث های گروهی شبکه های اجتماعی ناخواسته تا پنج ساعت وقت می گذرد و اصلا متوجه گذر زمان نمی شویم.

 

از محمد جواد می پرسم به عنوان یک فرد تحصیل کرده اگر شغل مناسبی داشتی آیا باز هم اینگونه وقت خود را بیهوده در شبکه های اجتماعی تلف می کردی که در پاسخ اظهار کرد: راستش بیکاری و ماندن در خانه روح و روان هر انسانی را آزرده می کند و اگر نتوانی خود را با چیزی مشغول و سرگرم کنی وضعیت نامطلوبی پیدا خواهی کرد هر چند که راه های بهتری نیز برای گذران وقت هست.

 

وی ادامه داد: به هرحال هر فردی برای آینده خود باید شغلی دست و پا کند اما در کهگیلویه و بویراحمد کار مناسبی پیدا نمی شود و مجبوری در کارهایی که هیچ سنخیتی با مدرک تحصیلی و علاقه ات ندارند ورود پیدا کنی.

 

محمد جواد از مسئولان کشور و  کهگیلویه و بویراحمد خواست تا با برنامه ریزی و ایجاد طرح ها و فعال سازی کارخانه ها زمینه را برای حضور جوانان در عرصه کار و تولید فراهم کنند تا اینگونه ساعت ها وقت خود را در شبکه های اجتماعی بیهوده تلف نکنند و مسیر توسعه استان نیز هموار شود.