می توانید بدنتان را مانند اجاقی تصور کنید که برای روشن ماندن نیاز به هیزم دارد. صبحانه نیز همان نقش هیزم را دارد.

 

1-  چرا صبحانه مهمترین وعده ی غذایی روزانه محسوب می شود؟

این وعده ی غذایی اولین وعده ی غذایی بعد از روزه ی شبانه بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. متخصصان تغذیه به این نتیجه رسیده اند افرادی که روز خود را با صبحانه ای سالم شروع می کنند تغذیه ی سالم تری دارند.

 

2-  صبحانه برای تحریک سوخت و ساز بدن

نتایج پژوهش های دانشگاه هاروارد نشان می دهد افرادی که از صبحانه صرفنظر می کنند علاوه بر این که از دریافت میزان زیادی ویتامین و مواد مغذی ضروری مانند فیبرها محروم می مانند بلکه متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدنشان نیز در وضعیت شبانه قرار می گیرد.

 

3-  صبحانه برای تنظیم قند خون بدن

صرفنظر کردن از صبحانه ارتباط زیادی با اشتها دارد. نخوردن صبحانه باعث کاهش تدریجی قند خون می شود و این مسئله فرد را بیشتر به سمت ریزه خواری به خصوص خوردن شیرینیجات می کشاند. محققان دانشگاه ناتینگهام ثابت کرده اند افرادی که صبحانه نمی خورند در طول روز میل بیشتری به خوردن غذاهای شیرین و چرب دارند.

 

4-  صبحانه چگونه زمینه ی لاغری را فراهم می سازد؟

افرادی که از خیر صبحانه می گذرند به سمت مصرف مواد غذایی پرکالری تر و پرحجم تر می روند و در نتیجه زمینه ی چاقی آن‌ها فراهم می شود. به گفته ی محققان این افراد مواد غذایی سرشار از کالری، چربی های ترانس و قند بیشتری مصرف می کنند تا با سرعت بیشتری گرسنگی آن‌ها را برطرف کند.

 

5-  صبحانه برای افزایش انرژی و تمرکز

به عقیده ی محققان صبحانه نه تنها برای افراد بزرگسال مهم است بلکه برای کودکان در حال رشد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این محققان ثابت کرده اند کودکانی که روز خود را با صبحانه ای سالم و مغذی شروع می کنند عملکرد بهتری در مدرسه دارند.

 

6-  افرادی که صبحانه می خورند سالم‌ تر هستند

افرادی که صبحانه صرف می کنند عمر بیشتری داشته و در سلامت بالاتری به سر می برند. این افراد همچنین کمتر در معرض بیماری های قلبی مزمن مربوط به چاقی یا دیابت و اضافه وزن قرار می گیرند. صبحانه خورها کمتر مریض می شوند چون میل زیادی به مصرف غذاهای سالم‌ تر دارند و همچنین میزان کلسترول خون شان کمتر است.