راز گل‌های مقابل پادشاه عربستان فاش شد

بررسی‌های دقیق درباره این گل‌ها نشان داده است که هدف از تعبیه این دسته گل بزرگ جلوی پادشاه، پنهان کردن رایانه‌ای پشت آن است که به عنوان یک اتوکیو (teleprompter) عمل می‌کند و باعث می‌شود ملک سلمان فرتوت بتواند جملاتی را هر چند ناقص بیان کند.

 

همچنین در سفر اخیر هیات امریکایی و دیدار با ملک سلمان روشی جدیدتر بکار گرفته شد تا مخاطبان به ویژه بینندگان شبکه‌های تلویزیونی باور کنند که سلمان خود می‌تواند درباره مسائل مهم سخن بگوید.
در این دیدار تلویزیونی بزرگ از سقف آویزان شده بود و روی آن سخنانی را که باید ملک سلمان مطرح می‌کرد، نوشته می‌شد؛ سلمان نیز به جای نگاه کردن به روبرو، اغلب به این صفحه نمایش نگاه می‌کرد.
سیمون هندرسون کارشناس سیاسی در موسسه «سیاست خاور نزدیک واشنگتن» که این موضوع را بیان کرده است، می‌گوید یکی از مشاوران سلمان در اتاقی در کنار سالن کنفرانس حضور داشت و سخنانی را که سلمان می‌بایست مطرح می‌کرد، تایپ و سلمان روخوانی می‌کرد.
 
این گزارش در حالی منتشره شده است که پایگاه اینترنتی روزنامه فلسطینی المنار در تاریخ 23 دی 1394 به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داد ملک سلمان قدرت تکلم خود را از دست داده و گاهی از حال می‌رود .‌
این گزارش می‌افزاید حال پادشاه عربستان رو به وخامت است و وی تحت مراقبت‌های پزشکی ویژه قرار دارد.
به گفته این منبع، ملک سلمان درک خود را نسبت به محیط پیرامون خود از دست داده است و پزشکان به پسران وی توصیه کرده‌اند تا به منظور جلوگیری از فاش شدن وضعیت پدرشان، حضور وی را در ملا عام محدود کنند.
پیشتر نیز در گزارشی در ماه اکتبر فاش شده بود که ملک سلمان آلزایمر دارد و امور مملکتی را محمد بن نایف ولیعهد سعودی اداره می‌کند.
 
وخامت حال ملک سلمان اختلافات جدی را میان اعضای خانواده سلطنتی برای تصاحب تاج و تخت موجب شده است.
سلمان در تاریخ 3 بهمن 1393 (23 ژانویه 2015) و پس از مرگ عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، برادر ناتنی‌ 90 ساله‌اش، بر تخت پادشاهی نشست.