دعوت از روحانی برای سفر به آفریقای جنوبی

 ژاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی ظهر امروز در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور کشورمان که در مجموعه فرهنگی ـ هنری کاخ سعدآباد برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: ما در روز جاری دور اول مباحث موفقیت‌آمیز خودمان را با آقای روحانی به اتمام رساندیم و ویژگی اصلی این گفت‌وگوها دوستی، تبادل‌نظر و همکاری‌ها در آن حکمفرما بود و همواره سعی کردیم به اهداف مشترک خودمان بپردازیم و صحبت کنیم در باره اینکه روابط دو کشور را به سمت یک شراکت راهبردی تبدیل کنیم.

وی افزود: ایران جایگاه بسیار مهمی در تاریخ مبارزات مردم کشور آفریقای جنوبی دارد، ایران در خط مقدم مقابله با آپارتاید قرار داشت و از همان ابتدا همبستگی خودش را با مردم آفریقای جنوبی اعلام کرد ورابطه‌اش را با رژیم آپارتاید قطع کرد.

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، ادامه داد: انقلاب جمهوری اسلامی ایران درواقع به ما نشان داد که علی‌رغم تمام مشکلات، رهایی امکان‌پذیر است.

زوما تأکید کرد: وقتی که در سال 1994 شاهد مرگ آپارتاید بودیم، ایران و جمهوری آفریقای جنوبی روابط دیپلماتیک رسمی خود را آغاز کردند و شاهد شکوفایی این روابط بودیم.

وی ادامه داد: ساختار روابط ایران و آفریقای جنوبی بر پایه جلسات کمیسیون مشترکی است که از سال 1995 شروع شد که متشکل از وزرا بود که مسیر رابطه دو کشور را تعیین کردند.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی، با بیان اینکه در نشست‌های خصوصی و عمومی که امروز داشتیم، راه‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و مبادلات تجاری را مورد بررسی قرار دادیم، افزود: همراه بنده یک هیأت تجاری حضور یافتند که نشان می‌دهد میل تجار این کشور بر تحکیم روابط با ایران است و اینکه قصد داریم حجم مبادلات تجاری بین دو کشور را افزایش دهیم.

زوما اضافه کرد: همچنین وزرایی که بنده را همراهی می‌کنند گزارش داده‌اند که مذاکراتشان با همتایان ایران نتیجه خوبی داشته و می‌توانیم شاهد افزایش همکاری‌ها باشیم.

وی گفت: بنده همچنین به دلیل نتیجه موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای که منجر به وجود آمدن برجام، رفع تحریم‌های هسته‌ای و یک‌جانبه‌ای شد، به مردم و ملت ایران تبریک عرض می‌کنم.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی، خاطرنشان کرد: بنده همچنین از طرف جنبش عدم تعهد تأکید مجددی دارم بر اینکه ایران حق دارد از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده کند.

زوما افزود: ما از رفع تحریم‌ها بسیار خوشحالیم، زیرا از این به بعد ایران تعامل بیش‌تری را از نظر اقتصادی با جامعه بین‌المللی خواهد داشت که این باعث پیشرفت و آبادانی بیشتر نه تنها برای ملت ایران، بلکه برای مردم ما نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز پایه محکمی برای تحکیم روابط دوجانبه بنا نهادیم، خاطرنشان کرد: در این سفر از رئیس‌جمهور ایران دعوت کردم تا یک سفر رسمی به آفریقای جنوبی داشته باشد و امیدوارم این سفر در یک زمان مناسب انجام شود.