تعیین تکلیف ۸۰۰ هزار سپرده‌گذار ثامن‌الحجج

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در نود و پنجمین نشست خبری خود با اشاره به پرونده بورسیه‌ها اظهارداشت: بعد از آنکه ریاست قوه قضاییه نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتند و از ایشان خواستند همانند احکامی که در دادگاه‌ها صادر و قطعی می‌شود مانند ماده 477 که مشابه آن در مورد تصمیماتی که دیوان اجازه می‌دهد، مقام معظم رهبری اجازه فرمودند و ریاست قوه قضاییه از وزارت علوم خواستند شاکیان مربوط به پرونده بورسیه‌ها معرفی شوند.

وی افزود: تعدادی معرفی شدند و چند قاضی باید نظر مشورتی در این خصوص به ریاست قوه قضاییه بدهند و اگر تخلفی صورت گرفته از دیوان عالی می‌خواهند نظر نهایی را ارائه کند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به موضوع پرونده شرکت تعاونی ثامن‌الحجج خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف و رسیدگی به پرونده این شرکت یکی از کارهای موفقی بود که با هماهنگی چند دستگاه انجام شد.

وی افزود: بانک مرکزی یک نفر را مسئول و آن فرد شب و روز وقت گذاشت و دادستان تهران نیز بازپرسی را مأمور کرد و آنها نیز وقت گذاشتند؛ وزارت اطلاعات هم در این رابطه یک اداره کل را مجهز کرد اما این کار هنوز پایان نیافته است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه تا امروز 800 هزار صاحب حساب تعیین تکلیف شده است، تصریح کرد: براساس آنچه که خودشان گفته‌اند 2 میلیون و 400 هزار سپرده‌گذار دارند و برای این 800 هزار نفر 1225 میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه چند حکم صادر شده نیز داریم اما به علت اینکه هنوز قطعی و ابلاغ نشده از ارائه جزئیات آن معذورم، گفت: دادگاه‌ها برخی احکام را امضاء کرده و در مرحله ابلاغ هستند که یکی از آنها مربوط به پرونده ارضی‌ها است و امروز و فردا حکم آن ابلاغ می‌شود.

وی افزود: همچنین چند نفر که چند ماه پیش در بحث ارتباط با خارج از کشور، دادن اطلاعات و اخذ وجه بازداشت شده بودند با حضور وکیل محاکمه شدند و 4 نفر از 5 نفر حکمشان صادر شده و پس از ابلاغ می‌توانیم از جزئیات حکم صحبت کنیم.

اژه‌ای درخصوص پرونده‌ای که مربوط به سیگار مارلبرو بود، گفت: در خصوص این پرونده 8 نفر کیفرخواست صادر شد و دادگاه از این موارد نقص گرفت و الان در مرحله رفع نقص است.

وی به پرونده دیگری که مربوط به یکی از نهادهای اطلاعاتی بود اشاره و تصریح کرد: گزارشی به دادستانی در خصوص باند رشاء و ارتشاء در سازمان امور مالیاتی ارائه شد که افرادی دستگیر شدند؛ از این افراد 1500 میلیارد تومان فاکتور سوری کشف شد.

وی افزود: هنوز در اوایل کار هستیم و تعداد افراد مشخص نیست ضمن اینکه این موضوع مربوط به تهران است.