صادرات نفت ایران با سرعتی بیش از آنچه تحلیلگران حوزه انرژی پیش‌بینی کرده بودند، در حال رشد است. در ژانویه 2016 (دی 1394) و با لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بسیاری از کارشناسان بخش انرژی پیش‌بینی کردند بازگشت ایران به بازارهای جهانی با سرعت اندکی همراه خواهد بود. این در حالی است که در دو هفته اول ماه آوریل (اواسط فروردین 1395) حجم صادرات نفت ایران حدود 28 میلیون و 80 هزار بشکه بود که به طور میانگین، صادرات روزانه نفت ایران در این 14 روز به بیش از دو میلیون بشکه در روز رسید.

دو برابر شدن صادرات نفت ایران در ماه سوم اجرایی شدن برجام، می‌تواند برای عربستان به یک معضل جدی در جلسه ماه ژوئن (خرداد) اوپک تبدیل شود. ردیابی نفتکشهای ایرانی در پایانه‌های صادراتی این کشور در ماه مارس (اسفند 94) حاکی از افزایش حجم صادرات نفت خام تا بیش از یک میلیون و 450 هزار بشکه در روز است. در صورتی که حجم صادرات نفت تصفیه‌شده ایران را نیز در نظر بگیریم، مجموع صادرات نفت به 3 میلیون و 600 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

از سوی دیگر، مقامات ایران به دفعات اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای تثبیت تولید و فریز نفتی ندارند و در نظر دارند حجم صادرات را به دوران پیش از تحریم بازگردانند. ایران قبل از تحریم‌ها روزانه تا 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت صادر می‌کرد؛ اما تحریم‌ها این رقم را به یک میلیون بشکه کاهش داد. بنابراین بی‌توجهی به فریز نفتی، ایران را در صادرات نفت، از عربستان جلو انداخت.

در صورتی که ایران همانند دیگر اعضای اوپک با فریز نفتی موافقت کند، عربستان سعودی مجبور به انتخاب خواهد شد. عربستان یا باید از تصمیم افزایش تولید نفت که در نشست دوحه اتخاذ کرده بود، بازگردد و تولید نفت خود را در سطح ماه ژانویه کاهش دهد و یا اینکه در اقدامی تزویرآمیز، تولید نفت را برخلاف دیگر اعضا افزایش دهد.

با این وجود به نظر می‌رسد عربستان تا پیش از توازن مجدد بازار اجازه بالا رفتن بهای نفت را نمی‌دهد. این رویه شناخته‌شده سعودی‌ها برای حمایت از افزایش بیشتر بهای نفت است. بدون شک نشست آتی اوپک از اهداف عربستان در این زمینه پرده برمی‌دارد.

بلومبرگ: ایران در صادرات نفت از عربستان باهوش‌تر است +نمودار

بهبودی بازار نفت ایران: رشد تولید نفت ایران، برخلاف انتظارات بدبینانه تحلیلگران