اصلاح‌طلبان با کارنامه برجام بازنده انتخابات 96 هستند

روزنامه اصلاح‌طلب هفت صبح با انتشار این تحلیل نوشت: اردیبهشت که تمام شود، هزار روز می‌شود که حسن روحانی، رئیس جمهور است. روحانی با وضعیت دشواری روبه‌رو است. در حوزه سیاست داخلی، کلیدش، قفلی را باز نکرده و نتوانسته در جهت حل آنچه بعد از انتخابات 1388 به وقوع پیوست کاری کند. در سیاست خارجی، اگرچه موفقیت برجام به دست آمده اما اجرای آن تبدیل به یک دغدغه روزمره برای دولت شده و آن چه که تاکنون دستمان راگرفته، به روایت رئیس کل بانک مرکزی، «تقریباً هیچ» بوده است.

این روزنامه تصریح کرد: در حوزه اقتصادی، تورم اگرچه کنترل شده اما برای کنترل آن، دست دولت روی گلوگاه تزریق نقدینگی به بازار است و در شرایطی هم که تقاضا در کمترین سطوح خود به سر می‌برد، رکود، بزرگترین مشکل کشور شده است.

به نظر می‌رسد استراتژی روحانی گذاشتن تمام تخم‌مرغ‌ها در سبد طبقه متوسط شهرنشین است.

هفت صبح خاطرنشان کرد: عدم توفیق احتمالی دولت در خروج از رکود وحشتناک اقتصادی این سال‌ها، پاشنه آشیل دولت او می‌تواند باشد. بهانه‌ای برای تجمیع اصولگرایان در انتخابات آینده و به میدان آوردن گروه‌هایی که در انتخابات 92 و 94 به اندازه کافی فعال نبودند. برخی رسانه‌های هوشمند اصولگرا تمام توان خود را روی چنین نقاط ضعفی متمرکز کرده‌اند. در عدم رؤیت نتایج ملموس دیپلماتیک و اقتصادی از برجام و در نتیجه سیاست‌های دولت- چرا که برجام محور اصلی دولت روحانی است- گروه دیگری از اصولگرایان با تمرکز بر حوزه فرهنگ و اجتماع ناخواسته به آن دوقطبی دلخواه اعتدالیون دامن می‌زنند. انتخابات 76 و 92 نشان داده که دو قطبی‌های اجتماعی می‌تواند طیف خاکستری طرفداران اصلاح‌طلبان را به میدان بیاورد... این روزنامه نوشت: به طور خلاصه پاشنه آشیل حسن روحانی، مسئله اقتصاد است و اینکه او نتواند کام طبقه متوسط را با نتایج برجام شیرین کند و از آن بدتر اینکه نتواند چرخ محرک اقتصاد شهرها، یعنی بازارها و صنایع خرد را، راه بیندازد. برگ برنده روحانی هم در این میان، فعالیت در حوزه سیاسی و عمل به وعده‌هایی است که او برای گشایش در سال 1392 داده بود. در این میان طرح‌های اجتماعی و انتظامی محرکی برای حضور دوباره طیف خاکستری طرفدار اصلاحات در فضای سیاسی کشور خواهد بود. اما فقط یادمان باشد که در آرام‌ترین سال‌های این کشور یعنی از سال 80 تا 84 و در فقدان حوادث برانگیزاننده و دوقطبی کننده طبقه متوسط، انتخابات 84 شکل گرفت. پیروزی مشخص جبهه اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری.