داعش زنگ قحطی را در موصل به صدا درآورد

 منابع عراقی گزارش دادند باندهای تروریستی داعش سبب به وجود آمدن بحران شدید کمبود مواد غذایی در موصل پس از بستن راه‌های علنی و پنهانی برای ورود این مواد به موصل شده‌اند، تروریست‌های تکفیری به دنبال منحرف کردن موصلی‌ها از توجه به خسارت‌ها و تلفات سنگین این باندهای تکفیری و جلوگیری از همکاری مردم موصل با نیروهای امنیتی و گزارش دادن تحرکاتشان به آنها تلاش می‌کنند، اقدامات داعشی‌ها زنگ خطر قحطی و گرسنگی در این شهر را به صدا درآورده است که قیمت مواد غذایی از زمان اشغال آن در ژوئن 2014(خرداد 1393) به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است.

مجازات دسته‌جمعی مردم

برخی از ساکنان موصل در تماس‌های تلفنی با الصباح گفته‌اند مواد غذایی اساسی در بازارهای شهر نایاب شده است و قیمت مواد غذایی موجود هم به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته که شهروندانی که درآمد پایین دارند، قادر به تامین هزینه‌های آن نیستند.

شهروندان موصلی می‌گویند علت اصلی کمبود مواد غذایی این است که باندهای داعشی راه‌ها را بسته‌اند و مانع ورود مواد غذایی به شهر می‌شوند تا پس از تلفات سنگینی که به هلاکت بسیاری از سرکردگان آنها منجر شد و هدف قرار گرفتن مقرها و مخفیگاه‌ها و بانک‌ها و اماکن تامین مالی در حملات هوایی و زمینی و همچنین از دست دادن بسیاری از روستاهای اطراف موصل و همکاری مردم با نیروهای امنیتی که اطلاعات مربوط به مقرها و تحرکات تروریست‌های داعشی را در اختیار این نیروها قرار می‌دهند، مردم موصل را مجازات کنند.

بازارهای موصل شاهد کمبود شدید مواد غذایی با توجه به وخامت اوضاع اقتصادی شهر و کمبود منابع مالی است،‌به طوری که یک شهروند موصلی حتی نمی‌تواند یک کیلوگرم آرد یا برنج یا شکری را که قیمتش به هفت هزار دینار رسیده(هر دینار عراقی تقریبا معادل سه تومان ایران است)، خریداری کند. قیمت یک کیلو گوجه‌فرنگی به پنج هزار دینار رسیده است، قیمت یک کیلوگرم سیب‌زمینی هم 6 هزار دینار شده و قیمت‌ها همچنان در حال افزایش است.

موصلی‌ها می‌گویند به خاطر این‌که پول کافی در  اختیار ندارند، قادر به خرید مواد غذایی نیستند که این وضع زنگ خطر یک قحطی واقعی را در  داخل موصل و به ویژه در میان خانوارهای فقیر و با درآمد متوسط به صدا درآورده است.

داعشی‌ها از شرایط موصل سود می‌برند

ام حکمت زن 55 ساله ساکن موصل می‌گوید قادر به تامین سه وعده غذا برای خانواده‌اش به سبب کاهش قدرت خرید نیست، چرا که حقوق بازنشستگی همسرش از 200 هزار دینار فراتر نمی‌رود که این رقم جوابگوی نیازهای یک هفته خانواده هم نیست. افزایش قیمت‌ها با بسته شدن راه‌های اصلی به ویژه راه‌های ورود مواد غذایی، مجازات دسته‌جمعی مردم شهر است.

وی‌ می‌افزاید : گرسنگی جایی در خانواده‌های داعشی ندارد،‌آنها از منابع مالی و پول بهره‌مند هستند و  انواع غذاها را در خانه‌هایشان و در مجلل‌ترین رستوران‌ها می‌خورند، این در حالی است که قیمت یک قرص نان در شهر موصل به 500 دینار رسیده است.

شاهین احمد بازنشسته هم می‌گوید بازی کثیف داعشی‌ها با هدف مجازات مردم موصل ادامه دارد که با تقریبا خالی شدن بازارها از مواد غذایی موفق شده‌اند، چرا که راه‌ها را بستند و به سبب شکست‌های بزرگ تروریست‌‌های خود در نبردها و هدف قرار گرفتن مقرها و سرکردگانشان، مردم موصل را در حال گرسنگی نگه داشته‌‌اند.

هرج و مرج در موصل

از سوی دیگر ساکنان القادسیه و الحدبا و باب الطوب می‌گویند داعشی‌ها فروشندگان دوره‌گرد را در بازارهای موصل دستگیر کرده و چرخ‌های دستی و کالاها و مواد غذایی باقی‌مانده آنها را هم به بهانه‌های دروغ مانند نقض قوانین و مجوز کار مصادره کردند و بازار به سبب بازداشت مردم دچار هرج و مرج شده است.

به گزارش تسنیم، عمر جرجیس از سبزی‌فروشان دوره‌گرد می‌گوید خرید و فروش در موصل تقریبا متوقف شده و سبزی و میوه در بازارها از زمان اعلام بسته شدن راه‌ها به پایان رسیده است و تروریست‌های موسوم به دیوان الحسبه داعش همچنان به تحمیل اقدامات ظالمانه خود علیه شهروندان ادامه می‌دهند و انواع اتهامات را به آنها برای اعمال جریمه‌های سنگین و به جیب زدن پول‌های کلان نسبت می‌دهند.

گرسنه نگه داشتن عمدی مردم موصل

مصطفی جمال از تاجران موصلی می‌گوید تمام مواد غذایی در طول سال در بازارها موجود بود و انواع مختلف آن از راه‌های سری و علنی وارد می‌شد،‌البته داعشی‌ها با گرفتن مبالغ هنگفت و باج‌خواهی اجازه وارد کردن مواد غذایی را می‌داد، ولی امروز برای مشغول کردن مردم به گرسنگی و دور کردن آنها از همکاری با نیروهای امنیتی و نیز گمراه کردن آنها از خسارت‌ها و تلفات سنگین تروریست‌های این گروه از ورود مواد غذایی جلوگیری می‌‌کند و این وضع زنگ خطر گرسنگی واقعی و قحطی را به صدا درآورده است.