پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد نقدینگی در ایران

 صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از رشد نقدینگی در اقتصاد ایران خبر داد و اعلام کرد این رقم از 14.5 درصد در سال ۲۰۱۵ به حدود 15.7 درصد می‌رسد.

 

طبق اعلام این سازمان،  با برآورد رشد اقتصادی ۴ درصدی برای ایران در سال ۲۰۱۶، رشد اقتصادی سال آینده کشورمان 3.7 درصد پیش‌بینی می شود.  بر این اساس، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۶ به 386.1 میلیارد دلار خواهد رسید.

 

در بخش دیگری از این گزارش پیش‌بینی شده است که با توجه به لغو تحریم‌ها و امکان افزایش صادرات نفت ایران، بخش نفتی کشورمان پس از رکود سال ۲۰۱۵ در سال ۲۰۱۶ با رشد 16.9 درصدی مواجه شود.

 

بر اساس این آمار، بخش نفتی ایران در سال ۲۰۱۴ رشد 6.1 درصدی داشت؛ اما در سال ۲۰۱۵ این رشد به 0.6 درصد سقوط کرد. صندوق بین‌المللی پیش‌بینی کرد که بخش غیر نفتی ایران حتی با وجود لغو تحریم‌ها نتواند به رشدی به میزان سال ۲۰۱۴ برسد. بر اساس این آمار، رشد بخش غیرنفتی ایران که از 4.1 درصد در سال ۲۰۱۴ به صفر درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته بود، امسال رشد 2.5 درصدی خواهد داشت که باز هم به میزان رشد سال ۲۰۱۴ نخواهد رسید.

 

تولید نفت و گاز ایران هم پس از لغو تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ فقط افزایش ۵۲۰ هزار بشکه‌ای در بخش نفت و افزایش ۳۰ هزار بشکه‌ای در بخش گاز خواهد داشت.

 

تولید نفت ایران که در سال جاری میلادی بالغ بر 3.01 میلیون بشکه در روز بوده در سال میلادی آینده به 3.32 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. میزان تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۵ هم روزانه 2.55 میلیون بشکه تخمین زده شده است.

 

همچنین تولید گاز ایران در سال جاری به 3.01 میلیون بشکه در روز می‌رسد و در سال ۲۰۱۷ به 3.05 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

 

بر اساس پیش‌بینی این گزارش، تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۲۰ هزار بشکه در روز و تولید گازهم فقط معادل ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

 

صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۶ به 1.81 میلیون بشکه در روز می‌رسد که در سال ۲۰۱۵ برابر با 1.24 میلیون بشکه در روز بود . بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی صادرات نفت ایران در سال آینده میلادی به روزانه 2.13 میلیون بشکه خواهد رسید.

 

صادرات گاز ایران هم در سطح سال ۲۰۱۵ معادل ۱۵۰ هزار بشکه در روز برآورده شده که برای سال آینده بدون تغییر در همین سطح باقی خواهد ماند.

 

بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی 8.9 درصد و برای سال آینده 8.2 درصد خواهد بود. بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۵ برابر با ۱۲ درصد بوده است.

 

این گزارش به رشد نقدینگی ایران هم اشاره دارد و یادآور شده است: رشد نقدینگی در اقتصاد ایران طی سال ۲۰۱۶ افزایش می‌یابد و از 14.5 درصد سال ۲۰۱۵ به حدود 15.7 درصد می‌رسد.اما نقدینگی در سال ۲۰۱۷ کنترل خواهد شد و پیش‌بینی شده است رشد نقدینگی ایران در این سال به14.9 درصد کاهش یابد که کمتر از سال قبل از آن است.

 

این گزارش از افزایش صادرات و واردات ایران در سال ۲۰۱۶ خبر داده و اضافه کرده است: صادرات 71.04 میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۵ به ۷۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ خواهد رسید و واردات هم از 72.1 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به 79.7میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ افزایش خواهد یافت.

 

صندوق بین المللی پول سپس از کاهش ۳۰۰ میلیون دلاری ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۶ خبر داده و اضافه کرده است: ذخایر ارزی ایران که در سال ۲۰۱۵ برابر با 125.9 میلیارد دلار برآورده شده است، در سال جاری به 125.6 میلیارد دلار خواهد رسید. ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۴ هم حدود 111.6 میلیارد دلار اعلام شده است.

 

همچنین تراز حساب های جاری ایران به شدت کاهش خواهد یافت و از 1.4 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به منفی ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ می‌رسد. ضمن آنکه دیون خارجی ایران در سال ۲۰۱۶ به 2.2 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت. این رقم در سال ۲۰۱۵ برابر 1.6  درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.این رقم در سال ۲۰۱۷ هم به حدود 2.9 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد.