اقدام جدی جهانی در مبارزه با تروریسم نمی‌شود

شیه شیائو یان نماینده ویژه چین در امور سوریه با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه دیدار و پیرامون آخرین تحولات سوریه گفت‌وگو کرد.

شیه شیائو یان که به تازگی به‌عنوان نماینده دولت چین برای پیگیری پرونده سوریه منصوب شده است در ملاقات با امیرعبداللهیان بر موضع کشورش مبنی بریافتن راه حل سیاسی و اتخاذ سیاست صبر و اعتماد داشتن به شکل‌گیری نتایج مذاکرات سیاسی را مهم دانست و گفت: مسأله سوریه بسیار پیچیده است و باید به مذاکرات ژنو وقت بدهیم تا به نتیجه برسد.

شیه شیائو یان تعیین چشم‌انداز آینده سوریه، تدوین قانون اساسی و انتخاب رئیس جمهوری را مربوط به اراده مردم سوریه دانست و گفت هیچ قدرت خارجی نباید در این مسائل دخالت کند و باید اجازه بدهیم مردم سوریه خودشان تصمیم بگیرند.

امیرعبداللهیان نیز در این دیدار با تاکید بر درهم تنیدگی و ارتباط نزدیک گروه‌های مسلح معارضه با گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره، اظهار داشت: آمریکایی‌ها نیز اعتراف کرده‌اند که تفکیک گروه‌های ترویستی با مسلحین دیگر، کاری دشوار است.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه عنوان کرد: توافقی که در نشست گروه بین‌المللی حمایت از سوریه صورت گرفت این بود که به موازات مذاکرات سیاسی، مبارزه با تروریسم نیز به طور جدی در دستورکار قرار گیرد اما متاسفانه شاهدیم که اقدام جدی جهانی در مبارزه با تروریسم صورت نمی‌گیرد.

طرفین با حمایت از تلاش‌های نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه برای تحقق راه حل سیاسی، بر ضرورت مبارزه جدی با تروریسم در سوریه تاکید کردند. 

شیائو یان و امیرعبداللهیان به طور مشترک تصریح کردند نقض آتش‌بس و اقدامات خصمانه گروه‌های مسلح برای اختلال در آتش‌بس به هیچ نحو پذیرفته نیست، و طرفین بر ضرورت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سراسر سوریه تاکید و تصمیم و نظر مردم سوریه را در مورد آینده این کشور، تنها ملاک مشروع  منطبق بر حقوق بین‌الملل توصیف کردند.

طرفین همچنین در این دیدار بر ضرورت افزایش رایزنی‌های مشترک و تبادل نظر در خصوص سوریه توافق کردند.