استفاده از ظرفیت همه‌ دستگاه‌ها در مقابله با آسیب‌های اجتماعی

روابط عمومی دادستانی تهران اعلام کرد: آسیب­‌های اجتماعی عنوان موضوع جلسه­‌ای است که پیرو جلسه­‌ی مورخ 24 فروردین سال جاری، روز سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه به ریاست عباس جعفری‌دولت­‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران و با حضور مسئولان مرتبط با موضوع در نیروی انتظامی، شهرداری و دیگر سازمان­‌های مربوطه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، جعفری دولت­‌آبادی دستور کار جلسه را جرایم مرتبط با امنیت اخلاقی اعلام کرد و با توجه به گزارش پلیس از افزایش روند آن اظهار نگرانی کرد. 

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به آمار جرایم مربوط به اعتیاد، مفاسد اخلاقی مزاحمت­‌های خیابانی، کشف حجاب و مانند آن، به ضرورت همکاری مسئولان تمام دستگاه­‌ها در اجرای این­‌گونه طرح­‌ها تأکید کرد.

استفاده از ظرفیت همه‌ دستگاه‌ها در مقابله با آسیب‌های اجتماعی

دادستان تهران از پلیس خواست که برای اجـرای مناسب طرح­‌ها، از ظرفیت همه­‌ دستگاه‌­ها از جمله صداوسیما استفاده کند و اظهار داشت: پلیس مکلف است در جرایم مشهود به وظایف ذاتی خود عمل ‌کند.  

جعفری‌دولت‌آبادی در خصوص اقدامات پلیس و دادستانی تهران در مقابله با جرم سرقت اظهار داشت: سال گذشته با همکاری دادسرا و پلیس اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه‌ مناسبی در این زمینه انجام شد. وی خواستار اجرای این طرح در سایر شهرستان­‌های استان شد.

جعفری‌دولت­‌آبادی در خصوص مجوز دادستانی پیرامون توقیف خودروهایی که راننده مست است، کشف حجاب توسط بانوان صورت گیرد و یا حرکات غیرمتعارف، انجام می‌گیرد پلیس وظیفه دارد طبق دستور صادره اقدام کند.

در ادامه جلسه، سردار ساجدی‌­نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، ضمن انتقاد از اظهارنظرهای اخیر برخی مسئولان و هجمه‌­ رسانه­‌ای در مورد اجرای طرح امنیت اخلاقی گفت: بدحجابی و کشف حجاب جرم مشهود است و ارتباطی به حریم خصوصی افراد ندارد.

در ادامه­‌ی جلسه سردار زاهدیان رییس پلیس اخلاقی ناجا به ارائه آمار مقایسه­‌ای از کشفیات و دستگیری­‌های پلیس در زمینه­‌ی جرایم مربوط به حوزه اجتماعی طی سال­‌های 1393 و 1394 پرداخت.

در این جلسه هم­‌چنین امیرآبادی فراهانی سرپرست دادسـرای ارشاد، آمار پرونده­‌های مفتوحه در این دادسرا  طی سال 1394 را گزارش نمود و از صدور 86 کیفرخواست با موضوع تشکیل خانه­‌های فساد و 106 کیفرخواست در مورد مشروبات الکلی خبر داد.

خانم دکتر خزعلی از حاضران در این جلسه، ضمن تشکر از اقدامات نیروی انتظامی و قوه قضاییه در برخورد با مظاهر فساد، از مسؤولانی که به‌رغم امضاء و ابلاغ قوانین مربوط به این حوزه، در اجرای آن حمایت به ­عمل نمی­‌آورند و اقدامات پلیس و قوه قضاییه در این راستا را به چالش می­‌کشند، خطاب به مسؤولان مربوطه گفت: در هیچ جای دنیا سیاست­‌های نظام و قانون اساسی این­‌گونه توسط برخی مسئولان زیر سؤال نمی‌روند.

بابایی سرپرست دادسرای جرایم اینترنتی آسیب‌شناسی در این حوزه­‌ها را ضروری خواند و این امر را نافی وظایف پلیس و دادسرا در برخورد با مظاهر فساد ندانست.

در پایان این جلسه، جعفری دولت‌­آبادی در مورد جمع‌آوری معتادان متجاهر زن و معرفی به مراکز تعیین شده، تأکید کرد.

جعفری‌دولت‌آبادی در چگونگی مقابله با جرایم، ضمن تأکید بر ضرورت انجام اقدامات فرهنگی در کنار اقدامات مقابله‌­ای، در توضیح اظهار داشت: کار «فرهنگی» و «سرهنگی» هر یک به تنهایی جواب نمی­‌دهد، بلکه در مقابله با آسیب­‌های اجتماعی، این دو باید با هم به کار گرفته شود و اقدامات پیشگیرانه هم در اولویت باشد.

وی در انتقاد از کم­‌کاری برخی مسئولان در این حوزه گفت: وقتی موضوع تقسیم کار می­‌شود برخی دستگاه غایبند، اما حین تقسیم بودجه همگی سهم می‌خواهند. 

جعفری دولت‌­آبادی نگاه عمیق به آسیب­‌ها را از برنامه‌­های بلندمدت برای مقابله با این پدیده خواند که نافی وظایف دستگاه­‌های دولتی نیست و در انتقاد از مسئولان دولتی که در حوزه­ی اجرایی آنان حجاب و عفاف رعایت نمی‌شود، بر وظیفه­‌ مدیران از بابت تذکر به چنین کارکنانی تأکید کرد و گفت: این کارها کمی غیرت مسئولانه می­‌طلبد و نیاز به بودجه ندارد.

وی پیشنهاد کرد باید از ظرفیت برنامه ششم در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی استفاده بیشتری به عمل آید. وی از مسؤولان حاضر در جلسه خواست برنامه‌های خود برای مبارزه با آسیب‌ها را به دادستانی تهران ارسال نمایند