آبرسانی به 118 روستای کهگیلویه و بویراحمد با تانکر سیار

فیض الله پاسره در گفت‌وگو با خبرنگار ما کهگیلویه و بویراحمد، افزود: در روستاهایی که فاقد سیستم‌های آبرسانی هستند و منبع تامین آبی در دسترس ندارند، آب موردنیاز با تانکر سیار، تامین می‌شود. این تعداد روستا در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر 118 روستا با جمعیت 6000 نفر است که برای هر خانوار 50 لیتر در شبانه روز است.

 

 وی بیان کرد: به طور کلی شیوه آبرسانی در سطح استان یکسان است و منابع تامین آب ما منابع سالمی هستند و تامین آب بدون نیاز به تصفیه‌های اولیه و تصفیه‌های پیشرفته است اما به لحاظ قرار گیری منابع تامین اب و شرایط توپوگرافی هر منطقه، تامین آب در استان به یکی از دو روش انتقال آب به روش ثقلی و دیگری انتقال به روش تحت فشار صورت می‌گیرد.

 

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب‌ها از وظایفی است که قانون در اساس نامه شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته است. با توجه به اینکه بالای 80 درصد از آبی که مردم مصرف می‌کنند به فاضلاب تبدیل می شود و همچنین در نظر گرفتن مسئله حفظ محیط زیست و توجه به کم آبی و خشک بودن کشور می‌طلبد که شرکت های آب و فاضلاب در زمینه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب و بازچرخانی پساب ایفای نقش کنند.

 

 وی ادامه داد: البته این مهم نیازمند حمایت مسئولین استانی، کشوری و قانون‌گذاری است، هر چند که در سطح شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی برای جمع‌آوری و دفع فاضلاب‌ها مطالعاتی در حال انجام است و در بخش‌هایی نیز این مطالعات به مرحله اجرا رسیده است.

 

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع و نقش محیط زیست در توسعه پایدار پیشنهاد می‌شود بخشی از اعتبارات عمرانی روستایی به این موضوع مهم اختصاص داده شود.