به دنبال امضای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، چین بار دیگر خرید پلی‌اتیلن را از تهران از سر گرفت. با گذشت بالغ بر سه ماه از لغو تحریمهای اقتصادی، چین به یکی از بزرگترین مقاصد صادرات پلی‌اتیلن ایران تبدیل شده است.

 

فعالان صنعت پلی‌اتیلن در ایران همچنان از همکاری نکردن بانک‌های اروپایی برای تراکنش‌های مالی ابراز نارضایتی می‌کنند. پلی‌اتیلن ایران مشتریان زیادی در میان کشورهای اروپایی دارد؛ اما به دلیل محدودیت‌های بانکی، خرید و فروش میان دو طرف غیرممکن شده است.

 

لغو تحریم‌های اقتصادی، کارگزاران حوزه پتروشیمی را در ایران به حضور مجدد در بازارهای اروپا امیدوار کرد؛ اما هنوز این امر محقق نشده است. در این میان چین بیش از 50 درصد از تولیدات 3 کارخانه عمده تولید پلی‌اتیلن ایران را خریداری می‌کند. هند، روسیه و ازبکستان دیگر مشتریان پلی‌اتیلن ایران هستند. 

 

تولیدکنندگان ایرانی امیدوارند با رایزنی‌های صورت گرفته با ترکیه، علاوه بر فروش پلی‌اتیلن به این کشور، راهی برای انتقال محصولات به آلمان، یونان و اسپانیا بیابند. 

 

بانک‌های دارای ذخایر مالی در آمریکا هنوز از وارد شدن به معاملات تجاری ایران واهمه دارند. آنها نگران اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران هستند که برخی قانونگذاران آمریکایی به دلیل انجام آزمایشات موشکی تهران، خواستار آن هستند. 

 

اوایل آوریل (نیمه فروردین) ایران از اتحادیه اروپا خواست با تحت فشار قرار دادن اروپا، شرایط را برای بازگشت این کشور به سامانه بانکی بین المللی فراهم کند. انتظار می‌رود این روند دست‌کم 6 ماه دیگر بطول انجامد. "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در دیدار با "محمد‌جواد ظریف،" همتای ایرانی‌اش، به تمام بانک‌های بین المللی اعلام کرد قادر به تعامل مالی با ایران هستند و هر زمان با پرسش و یا نکته مبهمی درمورد نقض قوانین مواجه شدند، می‌توانند از وزارت خزانه‌داری آمریکا مشاوره دریافت کنند.