ولایتی: ایران به هیچ وجه طمع ارضی ندارد

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با روسای احزاب و سران طوایف و عشایر سوریه که پیش از ظهر امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، خطاب به روسای طوایف سوریه گفت: از استقامت شما در حفظ تمامیت ارضی سوریه و عزت استقلال کشور تقدیر می‌کنم و از پایداری و مقاومت شما در برابر تهاجم بیگانگان قابل تحسین است.

وی ادامه داد: بسیاری از ناظران تصور نمی‌کردند که ملت، عشایر، مشایخ و بزرگان سوریه چنین مقاومت جانانه‌ای را در برابر جنگ 5 ساله از خود نشان دهند و امروز خوشحال هستیم علی‌رغم فشارهای زیاد که از همه طرف به دولت قانونی سوریه وارد می‌شود، آنها سربلندتر از همیشه ایستاده‌اند و دشمن ملت سوریه را وادار کردید که حق مردم را در تعیین سرنوشت‌شان بشناسند و مجبور به پذیرش مشروعیت حکومت سوریه شوند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این حادثه بسیار مهم نظر به تعهدی که به همکاری و روابط برادرانه با دولت و مردم سوریه داشت با همه توان خود در کنار مردم سوریه ایستاد و همچنان به ایستادگی و کمک به مردم سوریه ادامه می‌دهد.

ولایتی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر سوریه یادآور شد: برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر در سوریه را به شما تبریک می‌گویم چرا که علی‌رغم تمام فشارهای داخلی و بین‌المللی توانستید انتخابات پارلمانی را برگزار کنید و این نشان دهنده پایبندی دولت و ملت سوریه به قانون، موازین بین‌المللی و دموکراسی است.

وی تاکید کرد: ما اعتقاد راسخ داریم بشااسد که دو سال پیش مجددا به ریاست جمهوری سوریه انتخاب شد، کماکان باید دوره قانونی ریاست جمهوری خود را تا آخر هفت سال ادامه دهد و هیچ کشور و فرد بیگانه‌ای خارج از مرزها حق دخالت در تعیین سرنوشت مردم سوریه را ندارد. بارها جمهوری اسلامی ایران به صراحت گفته که به آمریکا و غیرآمریکا ارتباطی ندارد که چه کسی باید رئیس جمهور سوریه باشد و چه کسی نباید باشد و در مذاکرات ژنو این مسائل خطوط قرمزی است که دولت سوریه به آن پایبند است و جمهوری اسلامی به این چارچوب‌ها احترام می‌گذارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برقراری آتش‌بس در سوریه اقدام خوبی بود، گفت: ا ما گذشت زمان نشان داد که معارضان مسلح که بعضا سوری نیستند، به این آتش‌بس پایبند نیستند و کماکان مردم سوریه را مورد تهاجم قرار می‌دهند و این حق دولت سوریه است که از تمامیت ارضی، حقوق و حیات ملتش دفاع کند.

ولایتی با ابراز امیدواری از اینکه تمام بخش‌های سرزمین سوریه توسط تروریست‌ها هر چه زودتر آزاد شود، افزود: امیدواریم امکانات سوریه در اختیار دولت قانونی، مردم و عشایر و طوایف سوریه قرار گیرد تا مردم این کشور بتوانند به پیشرفت خود ادامه دهند.

وی با اشاره به تلاش‌های رئیس جمهور سوریه برای حفظ تمامیت ارضی این کشور گفت: آقای بشاراسد اهتمام خود را برای حفظ تمامیت ارضی کشورش و تلاش برای بازگرداندن صلح و رفاه به سوریه انجام داده و اگر غیر از این بود، وی در این 5 سال چنین خود را به مهلکه نمی‌انداخت و این نشان دهنده حسن نیت اوست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش یکی از شیوخ سوریه که گفته بود مقصود غربی‌ها از بهار عربی چیست، گفت: غربی‌ها و آمریکا به عنوان اینکه می‌خواستند دموکراسی به منطقه بیاورند، هر چه رجاله‌، مزدور و آدمکش در عالم بود، اجیر کردند و به سوریه فرستادند و مرد و زن را از دم گلوله گذراندند و ده‌ها هزار نفر را کشتند و به مردم سوریه میلیاردها دلار ضرر رساندند و با وقاحت تمام اعلام می‌کنند که می‌خواهیم دموکراسی برقرار کنیم. آنها این هشدار را به بهانه دموکراسی در سوریه انجام دادند. حال باید پرسید این است دموکراسی که آنها می‌خواستند بیاورند؟

ولایتی با اشاره به سفر یکی از مسئولان سیاسی اروپایی به ایران گفت: در هفته‌های اخیر یکی از مسئولان سیاسی کشور اروپایی با من ملاقات داشت و من به او گفتم از کشور شما چند نفر به عنوان داوطلب در کنار داعش علیه مردم سوریه می‌جنگند؟ او گفت، 3 هزار نفر و من پرسیدم منطق آنها برای این اقدام چیست؛ او پاسخ داد که وقتی دیدند دولت سوریه برخی مناطق کشورش را بمباران می‌کنند، تحمل خود را از دست داده و به سوریه آمدند. من به او گفتم که آیا آنها شاهد بمباران غزوه توسط اسرائیل هم بودند؛ او پاسخ داد، بله و من گفتم چطور در آنجا غیرت این افراد به جوش نیامد تا به کمک مردم فلسطین بیایند ولی او پاسخی نداشت.

وی تاکید کرد: غربی‌ها تحت پوشش‌های فریبنده می‌خواهند مانند عصر استعمار مردم دنیا را چپاول کنند و دنیای غیرغرب را به بردگی غربی‌ها دربیاوند منتها مناسب با شرایط جدید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تکفیری‌هایی که دنبال اسلام خالص هستند و خود را سینه‌چاک اسلام نشان می‌دهند، چطور است که وقتی مجروح می‌شوند توسط اسرائیلی‌ها برای درمان به سرزمین‌های اشغالی می‌روند و دوباره به میدان می‌آیند که در مقابل مردم سوریه تحت عنوان دفاع از اسلام بجنگند؟

ولایتی در پاسخ به پرسش یکی از شیوخ سوری که گفته بود یکی از اساتید دانشگاه عرب اعلام کرده جمهوری اسلامی ایران در ازای کمک به سوریه می‌خواهد این کشور را به یکی از استانهای خود تبدیل کند، اظهارداشت: افراد به اندازه عقل‌شان حرف می‌زنند و این حرف یک سخن جاهلانه است و یک فرد غیرقانونی که عنوان استادی را به دنبال می‌کشد اگر چنین کلامی گفته، موضع جمهوری اسلامی ایران و حتی یک آدم عاقل نیست و ارزش اعتنا کردن ندارد.

وی ادامه داد: گاهی از اوقات دو کشوری که اینطور به هم نزدیک هستند برخی برای تخریب جو برادرانه آنها این مسائل را مطرح می‌کنند؛ بنابراین موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد کمک به سوریه، عراق و لبنان ظرف 37 سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، کمک بوده و تجربه ما در لبنان، عراق و افغانستان نشان می‌دهد که ایران به هیچ وجه طمع ارضی ندارد و مبنای آرمانی جمهوری اسلامی احترام به همه مسلمانان، ملل، مرزها، کشورها و حدود و ثغور آنها است جمهوری اسلامی بابت کمک به مسلمانان کوچکترین انگیزه‌ای برای جبران متقابل ندارد.

ولایتی در پایان خاطرنشان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران عدم مداخله در امور داخلی هر کشوری است.

در ادامه این نشست یکی از نمایندگان شیوخ سوریه ضمن تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه گفت: ما به عنوان شیوخ عشایر سوریه پیام محبت، برادری و احترام همه براداران سوری را به ملت ایران و رهبری معظم کشور ایران ابراز می‌کنیم.

شیخ محمود اسماعیل یکی دیگر از شیوخ سوری اظهار داشت: هم اکنون سوریه تحت سلطه تروریست‌ها و داعشی‌ها قرار دارد و همه گونه فشار و صدمه از قبیل قتل، تجاوز و غارت اموال به ما و شیوخ عشایر در این مدت اعمال شده است.

وی ادامه داد: آقای بشاراسد بارها عشایر را مورد استقبال قرار داده و از آنها حمایت کرده ولی برخی کسانی که به دولت سوریه وابسته هستند، بیش از داعش ما را مورد صدمه و آزار قرار داده‌اند؛ آنها دست به ربودن برخی افراد عشایر زدند و افراد بادیه‌نشین اعتماد خودشان را از دست داده‌اند و وقتی پرچم دولت را می‌بینند و از طرف دیگر این اقدامات را مشاهده می‌کنند، آن را به حساب دولت می‌گذارند.

این شیخ سوری افزود: برخی کشورهای عربی هم در این ماجرا خواستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و تلاش کردند که عشایر را به بهانه دفاع از خود نیز مسلح کنند. لذا ما از جمهوری اسلامی ایران استدعا داریم طرحی را فراهم کند که بتوان مجددا اعتماد را به عشایر بازگرداند تا بتوانیم از آنها برای مبارزه با داعش استفاده کرده و پیوند بین آنها و دولت را تحکیم ببخشیم.

محمود اسماعیل خاطرنشان کرد: همه عشایر پشتیبان دولت و آقای بشاراسد هستند؛ ولی برخی عملکردها باعث عدم اعتماد شده و دولت نیز برخی از این افراد را مورد تعقیب قرار داده و مجازات کرده است.

در ادامه جلسه یکی دیگر از شیوخ سوری با اشاره به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از کشور سوریه گفت: تمام مردم سوریه و ملل عرب این را درک می‌کنند که اگر پشتیبانی و حمایت دولت ایران نبود هرگز سوریه نمی‌توانست در برابر ستم و طغیان ناجوانمردانه مقاومت داشته باشد و نباید نقش روسیه را در این موضوع فراموش کرد.