28 نکته از تاریخ پرفراز و نشیب بازی های استقلال و سایپا

آبی‌ها در شرایطی فردا به دیدار نارنجی‌پوشان خواهند رفت که سابقه‌ای طولانی از دیدارهای پرماجرا میان این دو تیم در آرشیوها ثبت شده است. بد ندیدیم بعضی از این حوادث را با هم مرور کنیم.

1. استقلال در سال 1372 با شکست برابر سایپا از سوپرلیگ تهران به دسته سوم سقوط کرد. در آن زمان بیژن ذوالفقارنسب سرمربی استقلال بود که در این بازی عجیب آبی‌ها با نتیجه 4 بر یک از سایپا شکست خوردند. دروازه‌بان استقلال در آن بازی احمدرضا عابدزاده بود.

2. مجید صالح که هم اکنون در کادرفنی استقلال حضور دارد، سال‌ها هم در سایپا بازی کرده و هم به عنوان مربی در این تیم فعالیت کرده است. صالح به عنوان سرمربی یک فصل در سایپا فعالیت کرد که در بازی با استقلال یک شکست و یک تساوی را در کارنامه خود دید.

3. در سالی که سایپا موفق شد برای اولین و البته آخرین بار قهرمان لیگ‌برتر شود، علی دایی و محمود فکری درگیری شدیدی با هم پیدا کردند. علی دایی در پایان این مسابقه از لفظ «صمدآقا» برای محمود فکری استفاده کرد و گفت که او با انگشت چشمش را مورد هدف قرار داده است. این کشمکش روزها سوژه اول مطبوعات ورزشی ایران بود.

4. لیگ سوم در ایستگاه سوم. دو تیم استقلال و سایپا با قضاوت محسن قهرمانی به مصاف هم رفتند.دقیقه 60 بازی این محسن قهرمانی بود که در حرکتی عجیب دست به جیب پشتش برد و کارت قرمز را به علیرضا نیکبخت واحدی- ستاره آن روزهای استقلال- نشان داد. تصمیم جنجال سازی که باعث شد تا محسن قهرمانی نامش بر سر زبان بیفتد. از آن روز بود که یک داور چهره شد. نامش بارها و بارها بر سر زبان ها چرخید. او همان هفته در برنامه نود پرده از رازی برداشت که تا سال ها سوژه خوبی برای گزارشگران تلویزیون بود. او در برنامه نود اعلام کرد گوش های فوق العاده قوی ای دارد و حرف های بازیکنان را از فاصله دور می شنود.ادعایی که هیچوقت صحت و سقم ان به صورت علمی ثابت نشد. اما باعث جنجال های زیادی شد.

5. پرگل‌ترین دیدار دو تیم بیست‌ودوم خرداد سال84 در ایستگاه29 لیگ‌چهارم برگزار شد. در دوشنبه پر از هیجان ورزشگاه آزادی هفت گل وارد دروازه‌ها شد که سهم استقلال یکی بیشتر بود. 10سال و 10ماه و 16روز قبل گل‌های کاظمی، آگوستین گیلائوری، فرزاد مجیدی و خیری عامل پیروزی 4 بر 3 آبی‌ها شد تا ماراتن بزرگ ایستگاه29 به کام استقلال شود.

6. جواد نکونام و آندو تیموریان دو کاپیتان تیم‌ملی فوتبال ایران در این فصل در سایپا به میدان رفته‌اند. این دو با سابقه بازی در استقلال فردا در این مسابقه حضور ندارند. نکونام در قطر است و تیموریان آسیب دیده.

7. در دوره اول لیگ‌برتر دو تیم استقلال و سایپا در استادیوم آزادی به مصاف هم رفتند که تماشاگران استقلال با پرتغال محمد مایلی‌کهن را زدند که این موضوع باعث بیهوشی سرمربی سایپا شد. از آن سال به بعد تا مدت‌ها نیروی انتظامی اجازه ورود میوه به استادیوم‌ها را نداد!

8. از تیم سایپا بازیکنان زیادی بودند که به دلیل درخشش برابر استقلال در سال‌های بعد به تیم‌های بزرگ فوتبال ایران رفتند. بازیکنانی مثل بهنام ابوالقاسم‌پور، مهدی امیرآبادی، جواد کاظمیان و محسن خلیلی که برابر استقلال نمایش فوق‌العاده‌ای داشتند و بعدها به استقلال و پرسپولیس رفتند.

9. در سال 79 استقلال با سرمربیگری ناصر حجازی با نتیجه 4 بر 3 از سایپا شکست خورد و بعد از آن مرحوم حجازی از سرمربیگری استقلال کنار گذاشته شد. این یکی از مهمترین مسابقات بین دو تیم است. مسابقه‌ای که درخشش بهنام ابوالقاسم‌پور در آن از یاد نخواهد رفت.

10. بیژن ذوالفقارنسب معروف‌ترین مربی است که در هر دو تیم سابقه حضور داشته است. او در زمانی که استقلال به دسته سوم سقوط کرد، مربی استقلال بود و سال‌ها سابقه مربیگری در سایپا را هم دارد. ذوالفقارنسب در استقلال به هیچ وجه موفق نبود اما با سایپا دوبار قهرمان ایران شد.

11. صادق ورمزیار که تا سال‌های پایانی فوتبالش در هیچ تیمی جز استقلال به میدان نرفته بود، در فصل آخر بازیگریش به سایپا رفت و به قول خودش کل پولی که از استقلال دریافت کرده بود، به اندازه یک سال حضور در سایپا هم نشد.

12. نصرالله عبداللهی که دوباره به جمع استقلالی‌ها پیوسته است با تیم سایپا به مسابقات آسیایی هم رفته است. عمونصی به همراه بهتاش فریبا هدایت سایپا را برعهده داشت و این تیم را به رتبه چهارم آسیا رساند.

13. مجید جلالی در قامت سرمربی سایپا تا حالا موفق به شکست استقلال نشده است. او در 3 بازی گذشته دو شکست و یک تساوی به دست آورده است.

14. در 6 بازی اخیر سایپا نتوانسته استقلال را شکست دهد. جالب است که بدانید این تیم در 5 بازی شکست خورده و تنها در یک بازی پیروزی شده است.

15. تیم فوتبال سایپا در این فصل تا حالا از استقلال و پرسپولیس شکست نخورده است. این تیم برابر پرسپولیس یک تساوی و یک پیروزی به دست آورده و در بازی با استقلال هم در بازی رفت مساوی کرده است. استقلال در صورت پیروزی در بازی فردا می‌تواند به روند امتیازگیری سایپا از سرخابی‌ها پایان بدهد.

16. آرش برهانی با 8 گل زده به سایپا بهترین گلزن دو تیم در این بازی است. برهانی احتمالا شانس چندانی برای بازی مقابل سایپا نخواهد داشت.

17. شاید جنجال‌ترین کارت قرمز مربوط به کارت قرمز جاسم کرار در بازی برگشت فصل گذشته باشد. جایی که او به شدت به علیرضا فغانی فحاشی کرد و ابتدا دو جلسه و بعد از فرجام‌خواهی آبی‌ها محرومیتش به 3 جلسه افزایش پیدا کرد.

18. یکی از جذاب‌ترین بازی های تاریخ دو تیم مربوط به بازی رفت فصل گذشته می‌شود جایی که آبی‌ها ابتدا با نتیجه 2 بر یک از حریفشان عقب افتادند. اما در نهایت دو گل زیبای امید ابراهیمی بازی را به نفع استقلال تغییر داد. ابراهیمی از امیدهای اصلی پرویز مظلومی برای پیروزی در این بازی به شمار می‌رود.

19. جووانی می مربی ایتالیایی موفق‌ترین مربی خارجی استقلال ـ سایپاست. او دو بار متوالی با جوانان نارنجی‌پوش موفق به پیروزی مقابل استقلال شده است. از آن تیم ابراهیم صادقی در جمع نارنجی‌پوشان باقی مانده است.

20. سیروس دین‌محمدی مربی استقلال سابقه گلزنی به سایپا در لیگ دوم حرفه‌ای را دارد. دین‌محمدی بعد از بازگشت به ایران از لیگ آلمان و بازی در تیم ماینتس آلمان در استقلال بازی کرد و یکی از چهره‌های اصلی آبی‌پوشان بود.

21. یکی از زیباترین گل‌های تاریخ بازی‌های دو تیم را فرهاد مجیدی زده است. جایی که او سانتر جواد شیرزاد از خط دفاعی را با یک ضربه سر وارد دروازه حریف کرد. مجیدی به جز این یک گل گل دیگری را وارد دروازه سایپا نکرده است. جالب اینکه فرزاد مجیدی برادر فرهاد نیز یک گل فوق‌العاده و هیجان‌انگیز را در فصل اول حضور قلعه‌نویی در استقلال وارد دروازه سایپا کرد.

22. از استقلال فعلی جابر انصاری، سجاد شهباززاده، امید ابراهیمی و حنیف عمران‌زاده سابقه گلزنی به سایپا را دارند که البته حنیف به دلیل مسائل انضباطی در بازی فردا غایب خواهد بود.

23. آمار امیدوارکننده برای آبی‌ها این است که استقلال در هر 6 بازی گذشته خود هم سایپا را برده است و هم به این تیم گل زده است و موفق شده آمار فوق‌العاده‌ای برای این تیم به ثبت برساند.

24. محمد صلاحی اولین سرمربی سایپا از مربیان سابق استقلال است. سایپا در سال 1368 در فوتبال ایران متولد شده است. این تیم از سال 68 تا 70 قهرمان دسته‌های چهارم، سوم تهران شد اما با خرید امتیاز سازمان گوشت به دسته اول تهران صعود کرد و قهرمان تهران شد و از آنجا به قهرمانی سوپرجام تهران و سپس قهرمانی لیگ کشوری رسید که یک رکورد استثنایی در فوتبال ایران محسوب می‌شود.

25. مجید جلالی یک بار در لیگ هشتم قهرمانی را به استقلالی‌ها هدیه داد چراکه موفق شد ذوب‌آهن را با 4 گل در کسوت سرمربیگری فولاد شکست دهد. حالا باید دید جلالی آیا این‌بار مانع قهرمانی استقلال می‌شود یا باز هم به آبی‌ها کمک می‌کند.

26. علی دایی به عنوان یکی از مهمترین سرمربی‌های تاریخ باشگاه سایپا آمار فوق‌العاده‌ای برابر استقلال به ثبت رسانده و موفق شد 3 بار متوالی آبی‌ها را شکست دهد. تصویر مشهور دایی روی جلد روزنامه‌ها بعد از گل آدریانو آلوز هرگز از خاطره فوتبالی‌های ایران پاک نمی‌شود.

27. ابراهیم صادقی مرد وفادار سایپا باسابقه‌ترین بازیکن میدان فردا خواهد بود. صادقی که تمام دوران فوتبال خود را در سایپا گذرانده‌ است، فردا به عنوان کاپیتان بازی را به همراه مهدی رحمتی کاپیتان استقلال شروع می‌کند. این دو با وجود سن و سال بالا همچنان از مهمترین مردان لیگ ایران محسوب می‌شوند.

28. حسین عسگری مدافع فقید سایپا تنها درگذشته از بین بازیکنان این دو تیم بشمار می‌رود. برای همه مشارکت‌کنندگان در این بازی کلاسیک و جذاب آرزوی سلامتی و طول عمر داریم.