فروش مواد مخدر و متادون در برخی عطار‌ی‌ها

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سیاست وزارت بهداشت توسعه طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است و در این‌باره هیچ مشکلی وجود ندارد اما آنچه ما شاهد آن هستیم تخلفات جدی است که در برخی عطاری ها اتفاق می‌افتد.

وی در این‌باره افزود: ارائه داروهای گیاهی بدون مجوز، تولید داروهای گیاهی ترکیبی با مواد شیمیایی و فروش انواع مواد مخدر و متادون مواردی از تخلفات این عطاری‌ها هستند که باید با آنها برخورد جدی شود.

دیناروند گفت: در برخی استان ها به دلیل همکاری مطلوب تعزیرات و دستگاه قضایی با ما، این مشکل تا حد زیادی تحت کنترل درآمده و شرایط بهتری حاکم شده است اما در برخی دیگر از استان ها که این همکاری وجود ندارد، اوضاع چندان مطلوب نیست.

معاون غذا و دارو با ذکر این نکته که در سیاست‌های وزارت بهداشت فعالیت علمی و تخلف تفاوت دارد خاطرنشان کرد: در شرایط موجود نمی‌توانیم به برخی صنوفی که آموزش لازم را ندیده‌اند و مدرک ندارند مجوز فعالیت بدهیم که عطاری ها هم جزو همین صنوف هستند.

وی افزود: در وزارت بهداشت برای صدور مجوز الزاماتی وجود دارد و همانطور که این نهاد هیچ وقت مجوز برای فروش سیگار صادر نمی‌کند، نمی‌تواند به عطاری‌ها هم مجوز فروش دارو بدهد و این کار تنها به عهده داروخانه هاست.

دیناروند گفت: ما با عطاری هایی که در چارچوب کاری خود فعالیت دارند مشکلی نداریم ولی اگر فعالیت آنها فراتر از کار تعریف شده آنها باشد موظفیم برابر قانون با آنها برخورد کنیم.