سرهنگ رحمان عليدوست در گفتوگو با ایسنا، در اين باره اظهاركرد: سرباز معلم، مشمولاني هستند كه بر اساس علاقهمندي خود براي خدمت در آموزش و پرورش به ادارات اين سازمان در سراسر كشور مراجعه ميكنند و پس از ارائه درخواست، مراحل گزينش و انتخاب اين افراد از سوي سازمان آموزش و پرورش انجام ميشود.

وی با بیان اینکه در سال جاری حدود دو هزار نفر از مشمولان دارای مدرک دیپلم و مابقی از مشمولان دارای مدرک کاردانی و کارشناسی گزینش می‌شوند به ایسنا گفت: این دسته از مشمولان با رعایت ضوابط و شرایط ابلاغ شده از طریق مرکز آموزش و پرورش استان‌ها پذیرش می‌شوند.

به گفته معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه‌عمومی ناجا، نداشتن غیبت، عضویت در بسیج و عدم سوء سابقه از شرایطی است که درخواست‌کنندگان برای سربازمعلمی باید دارا باشند و در استان‌های دارای درخواست بالا عضویت در خانواده شهدا و ایثارگران نیز احتمال پذیرش مشمولان را افزایش می‌دهد.

علیدوست ادامه داد: پس از طی مراحل گزینش در آموزش و پرورش هر استان، اسامی مشمولان واجد شرایط در اردیبهشت‌ماه هر سال به ستاد کل نیروهای مسلح تحویل داده می‌شود و ستاد هم با در نظر گرفتن سهمیه پیش‌بینی شده و انجام تحقیق، اسامی افراد تایید شده را به سازمان وظیفه عمومی ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه آمار پذیرش سرباز در آموزش و پرورش بیشتر از سایر دستگاه‌های دولتی است، درباره متقاضیان دارای مدرک تحصیلی دیپلم تصریح کرد: پس از موافقت با درخواست این افراد، آنان در تاریخ ۱۸ خرداد هر سال به مراکز آموزشی سپاه در کرمانشاه و نیشابور اعزام می‌شوند و پس از طی مراحل آموزشی در مهرماه همان سال در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرند.

علیدوست با بیان اینکه شرایط برای مشمولان دارای مدرک دانشگاهی کاردانی و کارشناسی نیز به همین صورت است به ایسنا گفت: مشمولان با تاریخ اعزام اسفند سال قبل و اردیبهشت و تیرماه همان سال نیز پس از پذیرش در اول تیرماه هر سال به مراکز آموزشی سپاه اعزام می‌شوند.

کارت پایان خدمت پس از انجام تعهد کامل به سرباز معلمان تعلق می‌گیرد

معاون احضار و اعزام وظیفه عمومی ناجا، با تاکید بر اینکه صدور کارت پایان خدمت برای این دسته از مشمولان، منوط به انجام تعهد کامل از سوی آنان است، افزود: این افراد نمی‌توانند به محض پایان دوران خدمت خود کارت خود را تحویل بگیرند بلکه باید تا پایان سال تحصیلی در مراکز آموزشی مربوطه خدمت کنند اما بعد از اتمام خدمت حقوق این افراد به صورت روزمزد به آنها پرداخت می‌شود.

ارسال برگ قرمز اعلام غیبت و تاریخ جدید اعزام به نشانی مشمولان غایب

به گزارش ایسنا، اداره اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای اجرای قانون و به منظور تعیین تکلیف مشمولان غایب از این پس برگ اعلام غیبت و تعیین مجدد تاریخ اعزام برای کلیه مشمولانی که به هر دلیل در اعزام حضور نداشته‌اند، صادر می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است که کلیه مشمولانی که در تاریخ اعزام قانونی خود حاضر نشوند، مرتکب غیبت شده و غایب محسوب می‌شوند و در اجرای قانون باید نسبت به شناسایی و تعیین تکلیف آنان اقدام شود. در این راستا این برگ که به رنگ قرمز نیز طراحی شده به منظور اعلام اخطار و اطلاع مشمول از تاریخ مجدد اعزام وی صادر و به آدرس محل سکونت آنان ارسال می‌شود.

در این برگ ضمن تعیین تاریخ مجدد اعزام و درج سه ماه اضافه خدمت، به مشمول ابلاغ می‌شود که موظف به حضور در محل و تاریخ تعیین شده ثانوی است و چنانچه در موعد اعلام شده بعدی برای اعزام به خدمت مراجعه نکند، حسب قانون از طریق مراجع ذی‌ربط تحت تعقیب قرار گرفته، دستگیر و با درج شش ماه اضافه خدمت در سوابق خدمتی، به یکی از مراکز آموزش نیروهای مسلح اعزام می‌شود.

در ادامه سازمان وظيفه عمومي ناجا اعلام كرد كه طبق ماده ۱۰ قانون خدمت وظيفه عمومي انجام اموري مانند: شركت در آزمايشات رانندگي و اخذ گواهينامه، دريافت هرگونه وام و كمكهاي كشاورزي، صنعتي، دامداري و مسكن از طريق وزارتخانهها، موسسات دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي قانوني، كانديدا شدن براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ساير شوراها و انجمن هاي قانوني، تحويل اصل گواهينامه يا پايان نامه دورههاي تحصيلي ديپلم و بالاتر از وزارتخانه مربوطه، صدور پروانه كسب و اجازه اشتغال و عضويت در شركتهاي تعاوني در مورد مشمولان خدمت وظيفه عمومي مستلزم ارائه مدركي دال بر رسيدگي به وضعيت مشموليت آنان از سوي سازمان وظيفه عمومي ناجا است، بنابراين كليه مشمولان خدمت وظيفه عمومي بايد به موقع و قبل از ورود به غيبت نسبت به تعيين تكليف مشموليت خود اقدام كنند.