اسناد موسوم به اسناد ویکیلیکی با انتشار تلگرافی از سفارت آمریکا در تلآویو از میزان بالای هماهنگی تلآویو-واشنگتن علیه برنامه هستهای ایران و فشار بر آژانس برای ارائه گزارش علیه ایران و نوع کارشکنی آنان پرده برداشت.

به گزارش فارس، میزان همکاری و هماهنگی آمریکا و اسرائیل در سطوح عالی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بر کسی پوشیده نیست. ولی تلگراف‌های دیپلماتیک آمریکا که پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس ادعا می‌کند به آن دست یافته است، میزان سطح بالای این هماهنگی‌ها را بخوبی نشان می‌دهد.

این هماهنگی‌ها گاه به جایی رسیده است که آمریکا پیشنهادهای رژیم صهیونیستی را مو به مو اجرا کرده است و آن را با هدف جلوگیری از همکاری فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران در قالب توصیه‌هایی به آژانس تحمیل کرده است.

روزنامه السفیر لبنان با بیان این جملات افزود: کار به جایی رسیده است که آمریکا به دلیل واقعگرایی محمد البرادعی در گزارش‌های مخصوص ایران در شایستگی حرفه‌ای او شک کرده است.

* ناامیدی آمریکا و اسرائیل از مواضع البرادعی درباره ایران

السفیر نوشت: تلگراف سفارت آمریکا در تل‌آویو در تاریخ ۲۲ فوریه سال ۲۰۰۷ در خصوص سفر رابرت جوزف معاون وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو و خلاصه دیدارهای او با مسئولان وزارت خارجه اسرائیل و آژانس انرژی اتمی اسرائیل و دستگاه‌های اطلاعات نظامی و موساد است که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها از مواضع محمد البرادعی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران «ناامید» بوده‌اند.

* تلاش برای تاثیرگذاری بر گزارش‌های آژانس درباره ایران

در این سند آمده است که «اسرائیل(از مواضع البرادعی) مانند آمریکا ناامید است همچنانکه این سند به نقل از مسئولان اسرائیلی اعلام می‌کند که تل‌آویو «درباره احتمال اینکه گزارش‌های آژانس از اشاره به عدم پایبندی ایران به مواردی که شورای امنیت بر آن اعمال کرده است، احساس نگرانی می‌کند».

طبق تلگراف سفارت آمریکا در تل‌آویو، آلون بار مدیر اداره نظارت بر سلاح‌ها در وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرده است که «اسرائیل در خصوص نزدیک شدن[موضع] آژانس انرژی اتمی و مدیر کل آن به موضوع هسته‌ای ایران مانند آمریکا ناامید است» و در ادامه سوال کرده است که آیا می‌توان گفت که آژانس هنوز نقشی سازنده[و موافق خواست آمریکا] درخصوص این برنامه[هسته‌ای ایران] ایفا می‌کند؟

در ادامه این سند آمده است که مسئولان اسرائیلی هشدار داده‌اند که «نشانه‌های نگران‌کننده‌ای وجود دارد که حاکی است محمد البرادعی ممکن است برخی از انواع غنی‌سازی در ایران را بپذیرد و وی اصلا بر تقویت قدرت ناظران آژانس[علیه ایران] اصراری ندارد».

طبق این تلگراف، مدیر اداره نظارت بر سلاح‌ها در وزارت خارجه اسرائیل از آمریکا خواسته‌ است تا با آنچه «انحرافات البرادعی» خوانده شده است، تدابیری جدید اتخاذ کند.

تلگراف سفارت آمریکا در تل‌آویو نشان می‌دهد که «گیل ریچ» مقام مسئول در هیئت انرژی اتمی اسرائیل از آمریکا خواسته است تا گزارش جدید آژانس درباره ایران را(که در اواسط فوریه سال ۲۰۰۸ منتشر شده است) نپذیرد و گفته است که «البرادعی به همکاران خود در دبیرخانه آژانس اعلام کرده است که درباره گزارش درباره ایران کاملا دقت به خرج بدهند». این مقام اسرائیلی تاکید کرده است که البرادعی «از اشاره به تحریم‌های شورای امنیت[علیه ایران] اجتناب کرده است».

در این تلگراف ادعا شده است که ریچ معتقد بوده است که «البرادعی تلاش کرده است مانع تحریم‌های شورای امنیت» علیه ایران بشود.

ریچ به مسئولان آمریکایی اعلام کرده است که وی «از مشاوران البرادعی دریافته است که البرادعی از روسیه و استرالیا پیشنهادهایی درباره همکاری فنی با ایران دریافت کرده است.

ریچ پیشنهاد می‌کند که آمریکا برای «ممانعت از مشارکت کارشناسان ایرانی در کنفرانس‌هایی که آژانس برگزار می‌کند، خصوصا کنفرانس‌هایی که درباره غنی‌سازی و تاسیساتی است که با آب سنگین کار می‌کند» فشار کافی را وارد کند.

* فشار بر البرادعی و تجدیدنظر در گزارش‌های او درباره ایران

این سند نشان می‌دهد که ریچ هشدار داده است که «به نظر می‌رسد البرادعی آماده موافقت با ایران برای انجام پژوهش‌ها و گسترش برنامه هسته‌ای و به دست آوردن توانایی‌هایی برای غنی‌سازی در خاک خود با کمک روسیه است».

این تلگراف نشان می‌دهد که «جان راد» معاون وزیر خارجه آمریکا که در سفر خود به تل‌آویو در نشست‌های مسئولان اسرائیلی شرکت کرده، پیشنهاد کرده است که آمریکا برای ارجاع گزارش‌های البرادعی به شورای حکام آژانس، فشار خود را به کار بگیرد تا در آنجا در گزارش وی تجدید نظر شود ولی هشدار داده است که هیچ کس نمی‌تواند مسیر بحثو گفت‌وگوها در شورای حکام را تعیین کند و به نظر می‌رسد هیچ‌کس آماده مخاطره در خصوص روند رأی‌گیری نیست.

طبق این تلگراف، رابرت جوزف معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه توصیههای خود به دولت آمریکا بر اساس مذاکراتی که با اسرائیلیها در تلآویو انجام داده است، راههایی را برای فشار بر ایران پیشنهاد میکند که از بارزترین آنها، فشرده کردن کارها در آژانس برای جلوگیری از همکاری فنی با ایران و پایینآوردن آن تا پایینترین حد ممکن و موافقت با پیشنهاد اسرائیل برای جلوگیری از مشارکت کارشناسان ایرانی در کنفرانسهای آژانس بخصوص کنفرانسهایی با موضوع غنیسازی و همچنین ادامه هماهنگی میان کارشناسان آمریکا و اسرائیلی در وین است.