یک شرکت آمریکایی که در زمینه سرویس های تلفن همراه فعالیت می کند برنامه ای عرضه کرده که با استفاده از آن می توان به تقلبی یا اصل بودن دارو پی برد.

بولتن: شرکت Sproxil با همکاری یک شرکت داروسازی کارت هایی صادر کرده که داخل جعبه بسته بندی دارو قرار می گیرند. کاربران پس از خریداری دارو شماره رمز حک شده روی کارت را با خراشیدن مشاهده و با استفاده از تلفن همراه پیامک می کنند تا تقلبی یا اصل بودن دارو برایشان مشخص شود.

گفته می شود این روش ساده تر از روش های آزمایش تست دارو به روش های سنتی است، زیرا معمولا بررسی و آزمایش به شکل شیمیایی برای تایید دارو برای افرادی که در کشورهای در حال توسعه و جایی که بیشتر با مشکل داروهای تقلبی دست و پنجه نرم می کنند پرهزینه و مشکل تر است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۳۰ درصد داروهای فروخته شده در کشورهای در حال توسعه تقلبی است و به این ترتیب سالانه ۷۰۰ هزار نفر از مردم به دلیل استفاده از این داروها جان خود را از دست می دهند.

شرکت Sproxil اعلام کرده که تاکنون میلیون ها برچسب تشخیص داروهای جعلی در نیجریه به فروش رسانده و نخستین سرویس تشخیص داروهای جعلی را برپایه موبایل در آفریقا ارایه کرده است.

این شرکت همچنین اعلام کرده که در آینده برای کمک به دولت ها فناوری هایی با تایید دارویی شامل واکسن و اقلام امدادی ارایه خواهد کرد.

گزارش ها حاکی است، در بسیاری از سرویس های ارایه شده برای تشخیص بیماری یا داروهای تقلبی اغلب سرویس های ارایه شده برای گوشی های هوشمند بوده اما شرکت Sproxil سرویسی ارایه کرده که از همه گوشی ها می توان استفاده کرد.