روسیه: در گفت‌وگوهای ۱ + ۵ با ایران پیشنهادات تهران نباید نادیده گرفته شود

افكار نيوز: "سرگي ريابكوف " معاون وزير امور خارجه روسيه روز پنجشنبه گفت كه موضوع هستهاي ايران بايد به عنوان دستور كار گفتوگوهاي ايران با شش كشور ديگر باشد اما نبايد تنها موضوعي باشد كه توسط اين گروه مورد بحث قرار ميگيرد.
وی افزود: این بدان معنا است که[برنامه هسته‌ای] باید به عنوان یکی از موضوعات کلیدی در مذاکرات با طرف ایرانی مورد بحثقرار گیرد اما در همان زمان ما معتقدیم که پیشنهادات ایران نیز نباید نادیده گرفته شود.
معاون وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد: هر چیزی که توسط دو طرف پیشنهاد شده است باید مورد بررسی قرار گیرد و هر چه سریعتر گفت‌وگوها با تهران آغاز شود شانس بیشتری برای دست‌یابی به پیشرفت وجود خواهد داشت.
این دیپلمات روسی گفت که مسکو مخالف اقدامات یکجانبه‌ای است که ماهیت تحریمی دارد.
وی درباره برخی محدودیت‌هایی که برخی فرودگاه‌های اروپایی برای پرواز هواپیماهای ایران ایجاد کرده‌اند گفت: اگر این مورد به امنیت پرواز ارتباط دارد، این موضوع دیگری است اما اگر این اقدام نوعی محدودیت باشد که به قطعنامه ۱۹۲۹ افزوده شده باشد، این رویکرد برای ما غیر قابل قبول است.
ایران پیشتر خواستار این موضوع شده بود که هرگونه گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور شامل دیگر موضوعات نظیر چگونگی دست‌یابی به صلح جهانی نیز باشد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به نامه ماه گذشته " کاترین اشتون " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ادامه گفت‌وگوها گفت: " آن گاه که جهت گفت‌وگو روشن باشد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد متکی به ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی خود که شما به خوبی به آن آگاه هستید، در جهت تحقق همکاری‌های سازنده بین‌المللی برای رفع نگرانی‌های مشترک گفت‌وگو کند.