تلاش بن‌سلمان برای رابطه با اسرائیل

مجتهد فعال سرشناس عربستانی که با فاش کردن اسرار پشت پرده خاندان حاکم بر عربستان شهرت یافته است در افشاگری جدید در صفحه توئیر خود با اشاره به روابط محمد بن زاید ولی عهد امارات و محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و فرزند پادشاه عربستان از اهداف مشترک دو طرف برای ایجاد رابطه با اسرائیل پرده برداشت.

مجتهد درباره تلاش محمد بن سلمان برای گسترش روابط با اسرائیل می نویسد: یکی از اهداف بن سلمان از رابطه با اسرائیل به کارگیری لابی صهیونیسم در آمریکا برای اینکه واشنگتن از پادشاهی بن سلمان علیه محمد بن نایف ولی عهد کنونی عربستان حمایت کند که برای تحقق این هدف از چندین مسیر استفاده کرده است:

مسیر اول: اشخاصی مثل ترکی الفیصل رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان و انور عشقی ژنرال  بازنشسته سعودی که تا حدودی نماینده عربستان به حساب می‌آیند، ماموریت پیدا می‌کنند تا دیدارهایی را با اسرائیلی ها برگزار و در کنفرانس هایی مشترکی با اسرائیل شرکت کنند.

مسیر دوم: راضی نگه داشتن اسرائیل از طریق حمایت از عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و تضیمن قدرت او تا سطحی که مطلوب اسرائیل است. این نکته می تواند هیجان عربستان برای حمایت بی چون و چرا از السیسی را نشان دهد.

مسیر سوم: تماس مستقیم بن سلمان با اسرائیلی‌ها است. این تماس ها ابتدا از طریق شخصیت های غیر رسمی صورت می گرفت و سپس به دیدارهای سری با اسرائیلی ها تبدیل شد.

به نوشته مجتهد، بن سلمان قصد دارد طرح «پل سلمان» برای اتصال مصر و عربستان از طریق تنگه تیرانو را برای توجیه تماس‌های مستقیم با اسرائیل مورد استفاده قرار دهد. زیرا بعد از تحولات اخیر، عربستان به عنوان یک طرف معاهده «کمپ دیوید» خواهد بود.

بخش مهمی از توافق واگذاری تیران و صنافیر به عربستان با هدف تغییر توافق نامه‌های بین المللی و تبدیل این تنگه به یک گذرگاه بین المللی است. در این صورت کشتی های اسرائیلی برای عبور از آن به اجازه مصر وعربستان نیازی نخواهند داشت و این یک هدیه بزرگ از طرف بن سلمان و السیسی به اسرائیل است.