آیا بدون کبد می توان زنده ماند؟

یرقان یا زردی جزء بیماری هایی است که در بدو تولد، نوزادان هم با آن درگیر هستند اما این زردی زمانی هولناک می شود که در بزرگسالی انسان را مغلوب خود کند. توجه به جسم، سبب تشخیص زودرس این عارضه است.

 

دکتر ملک زاده متخصص گوارش در خصوص علائم ظاهری بیماری کبد اظهار داشت: یرقان یا همان زردی با زرد شدن رنگ چشم و پوست، خود را نشان می دهد. وظیفه کبد دفع سموم مواد غذایی در بدن و منع نفوذ گازها به داخل اعضا است. 

 

وی افزود: اگر از ورود این سموم به بدن جلوگیری نشود ،موجب خستگی، زردی پوست و یرقان می‌شود.

 

رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون 
دکتر ملک زاده متخصص گوارش در باره نقش کبد در سلامتی بدن انسان گفت: کبد انسان تا زمانی که 90 درصد از بین نرود هیچ علامتی نداشته و با 10 درصد کبد هم، انسان می تواند به طور طبیعی زندگی کند. اما مردم موقعی به پزشک مراجعه می کنند که کبد دیگر قابل برگشت نیست. آزمایش خون، سونوگرافی باید پس از سن 30 الی 35 سالگی مرتب انجام شود. 

 

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: علائم ظاهری بیماری کبد، یرقان یا همان زردی است که با زرد شدن رنگ چشم و پوست خود را نشان می دهد. 

 

افراد چاق به هوش باشند 
این متخصص گوارش اظهار کرد: مهمترین علت بیماری های کبدی یا در حقیقت سرطان همان چاقی مفرط که بیشتر بین زنان شیوع دارد و موجب کشاندن فرد به ورطه نابودی شده، اما باید بدانیم که چاقی مخصوصا در ناحیه شکمی می تواند خطرناک باشد، بخصوص در زنان که از ناحیه شکم دچار چاقی می شوند. 

 

وی افزود:چربی بدن توسط کبد دفع می شود، همچنین سموم بدن از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شود که اگر کبد انسان دچار بیماری شود این سموم از بدن خارج نشده و بدن را دچار بیماری می‌کند. سرطان کبد همان کبد چرب است که در حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری هستند و متاسفانه این اتفاق در ایران بین افراد بویژه بانوان شیوع دارد.

 

نسخه ای که متخصصان گوارش می پیچیند 
دکتر ملک زاده متخصص گوارش در ادامه تاکید کرد: متاسفانه ما ایرانیان در غذا خوردن زیاده روی می‌کنیم و همین امر مسبب بیماری کبدی می‌شود، ما باید به هنگام غذا خوردن چند قاشق مانده به سیری از سر سفره بلند شویم تا بدن جایی برای دفع سموم غذا داشته باشد. درصدی از مردم ایران کبد چرب ، ۶۵ درصد ایرانیان اضافه وزن ، ۱۷ الی ۱۸ درصد چاقی و ۴ درصد چاقی مفرط دارند.

 

وی ضمن تاکید بر لزوم تغذیه مناسب برای کاهش وزن گفت: بدترین نوع چاقی،ناحیه شکم است که مهمترین عامل به وجود آمدن چربی در کبد است. 

 

خانمها بیشتر از آقایان در معرض خطر هستند 
این متخصص تغذیه تصریح کرد: کبد یک عضو حیاتی بدن است و اگر این عضو دچار آسیب شود بدن نمی‌تواند به حیاتش ادامه دهد بنابراین شخصی که کبد خود را از دست داده لزوما باید تحت پیوند قرار گرفته، در غیر اینصورت جان خود را از دست می‌دهد. 

 

تاثیررنگها را روی چشمانتان جدی بگیرید  
باریک بین متخصص پوست و مو در خصوص  ارتباط بیماری کبدی و پوست گفت: تنها بیماری که می تواند تاثیر مستقیم روی پوست داشته باشد هپاتیت کبدی است که علائمی همچون تب و لرز ، درد در ناحیه سمت راست و بالای شکم ، با گذشت زمان زردی چشم و همینطور زردی پوست خود را نشان می دهد.

 

وی ادامه داد: علائمی که به این شکل روی پوست تاثیر بگذارد در بیماری کبدی وجود ندارد و اینکه اکثر مردم به اشتباه تصور می کنند که هر علامتی، لک یا جوشی روی صورتشان ناشی از التهاب کبد  است . 

 

میراث عطاری ها مجوزی برای تجویز نسخه 
باریک بین تصریح کرد: اکثر مردم با این تصور غلط به عطاری ها مراجعه و آنها مردم را به اشتباه راهنمایی می کنند و این امر موجب بروز عوارض جلدی روی پوست اشخاص می شود که پس از تجویز و استفاده از داروهای گیاهی اشتباه، به پزشک متخصص مراجعه کرده.

 

وی ادامه داد: در بعضی مواقع ما مشاهده می کنیم که بیماران بیماری های پوستی خود را به کبدشان ارتباط می دهند و می گویند جوش یا لک صورت یا بسورات جلدی که در بدنم ایجاد شده از کبدم می باشد؟ نه اینطور نیست بلکه کبد تنها در موقعی که دچار التهاب و بیماری هپاتیت شود علائم جدی مانند خارش نشان می دهد. 

 

بنی آدم اعضای یک پیکرند
این متخصص پوست و مو در خصوص نشانه های آسیب جدی به کبد می گوید: زمانی که کبد به صورت حاد دچار آسیب شود احتمال خونریزی و زخم روی پوست وجود خواهد داشت در غیر این صورت هیچ علامتی ندارد. 

 

برای داشتن زندگی شاد باید بدنی سالم داشته باشیم که در گرو توجه ویژه به تغذیه و تحرک است چرا که گاهی یک کوتاهی در این زمینه می تواند سال های زیادی از عمر ما را به دست و پنجه نرم کردن با بیماری های جدی و خطرناک تلف کند.