گره های ترافیکی باید با پول مالکان مجتمع های تجاری باز شود نه مردم

گروه اجتماعی- اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به این که بسیاری از گره های ترافیکی در نقاط مختلف از جمله شمال شهر به دلیل هجوم تجاری سازی در این نقاط است، عنوان کرد: برخی مدعی هستنند با توسعه حمل و نقل عمومی می توان این گره ها را کاهش داده زیرا توسعه حمل و نقل عمومی منجر به کاهش استفاده مردم از خودرو می شود. در نتیجه این گره های ترافیکی کمتر می شود یا از بین می رود اما کارکرد بزرگراه این است که ماشین از آنها عبور کند و نمی توان به مردم گفت نباید از بزرگراه یا خیابان استفاده کرد.

وی با اشاره به این که باید پاسخ داده شود چه کسی اجازه داده است یک مجتمع بزرگ تجاری با حجم بالای جذب سفر در کنار بزرگراه که شریان حیاتی است ساخته شود، اظهار کرد: بر اساس طرح تفصیلی ساختمان های شاخص باید مصوبه ترافیکی، شهرسازی و طرح توجیهی داشته باشد اما هیچ یک از ساختمان های شاخص این سه مصوبه را دریافت نکرده اند.

وی ادامه داد: در صورتی که ساختمان شاخصی این مصوبه ها را دریافت کرده باشد یا نرم افزار آنها دچار مشکل است یا کاربر نرم افزار آنها یا هر دو. به این دلیل که برخی از افراد با سرهم بندی اطلاعات می گویند تحلیل ترافیکی در نرم افزار مثبت است اما زمانی که در سطح شهر می آیید می بینید که واقعیت عکس این موضوع است.

رییس کمیته عمران شورای شهر با اشاره به راه حل رفع گره های ترافیکی ایجاد شده بر اثر تجاری سازی ها خاطرنشان کرد: از دید ما باید با هزینه مالکان مجتمع های تجاری هزینه اقداماتی از قبیل تملک و عریض سازی، احداث پل یا تاسیسات پخش کننده ترافیک و غیره پرداخت و گره های ترافیکی پیرامون این نوع مجتمع ها برطرف شود.

وی ادامه داد: اکنون با هزینه مردم از سوی شهرداری برای این نوع ساختمان ها تقاطع غیر همسطح یا دسترسی زیر زمینی ایجاد می شود. اما این رویه منطقی نیست.

این عضو شورای شهر با اشاره به زیرگذر آرش و اسفندیار در منطقه 3 تهران خاطرنشان کرد: این پروژه تنها برای باز شدن دسترسی دو مجتمع بزرگ تعریف شده است.از پول مردم برای گره های ترافیکی که مالکان مجتمع های بزرگ ایجاد کرده اند هزینه می کنیم  و از مشارکت بخش خصوصی سخن می گوییم. این در حالی است شهر را فروخته ایم و برای مردم دردسر و ترافیک ایجاد کرده ایم.

مجوز تاسیس سه بیمارستان در یک خیابان

وی با بیان این که شهرداری تهران تنها در شاهین شمالی واقع در منطقه 5 به سه بیمارستان مجوز تاسیس بیمارستان داده است، گفت: ترافیک ایجاد شده بر اثر این سیستم شهرسازی با توسعه صد درصدی مترو و حمل و نقل عمومی هم برطرف نمی شود. این در حالیست که اکنون سیستم توسعه شهری بدون حضور در خیابان ها بر روی کاغذ حل و فصل می شود.

شاکری ادامه داد: برای ما نه به عنوان عضو شورای شهر بلکه به عنوان یک شهروند جای سوال است در حالی که این مجوزها گره های ترافیکی و فاجعه ایجاد می کند چگونه این مجوزها امضا می شود؟ آیا مدیران شهری نمی دانند چه اتفاقی می افتد؟ بنده معتقدم که شورای معماری مناطق، معاونت معماری و شهرسازی و کمیسیون ماده 5 همه می دانند که چه اتفاقی می افتد اما تنها به سود لحظه ای شهر نگاه می کنند.