تصمیم تاریخی اوباما برای لغو تحریم تسلیحاتی ویتنام

 در حالی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای سفر به ویتنام در نیمه دوم ماه می آماده می شود، مقام های واشنگتن از بررسی لغو تحریم‌های تسلیحاتی این کشور خبر می دهند.

نگرانی های مربوط به وضعیت حقوق بشر در ویتنام، چالش بزرگی برای تقویت همکاری های نظامی آمریکا و ویتنام به شمار می رود.

اقدامات پکن در دریای جنوبی چین بهانه ای برای تقویت همکاری های نظامی واشنگتن و هانوی خواهد بود. در حالی که روابط دو کشور از 21 سال پیش تاکنون روند عادی سازی را آغاز کرده است ولی واشنگتن هنوز تحریم تسلیحاتی علیه هانوی را لغو نکرده است. مقام های ویتنام خواستار لغو کامل تحریم تسلیحاتی هستند.

البته دولت اوباما در سال 2014 میلادی بخشی از تحریمهای تسلیحاتی ویتنام را لغو کرد که این مساله با مخالفت شدید چین روبرو شده است. برخی مقام های کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا بر این باورند که تا زمانی که ویتنام پیشرفت بیشتری را در زمینه وضعیت حقوق بشر نداشته باشد، واشنگتن نباید محدودیت های مربوط به فروش تسلیحات کشنده و کمک های نظامی را به طور کامل لغو کند.

البته مقام های پنتاگون با این استدلال مخالفت کرده و بر این باورند که ویتنام باید برای مقابله با اقدامات چین در منطقه، قدرت نظامی خود را تقویت کند و مقابله با نفوذ چین در منطقه باید اولویت مهمی باشد.

تقویت امنیت متحدان آمریکا در منطقه آسیا اقیانوسیه یکی از مهمترین اولویت های سیاست خارجی اوباما اعلام شده است. گرچه ویتنام به دنبال برقراری روابط گرمتر با آمریکا است ولی مقام های واشنگتن نسبت به تمایل مقام های حزب کمونیست ویتنام تردید دارند.

یک عامل مهم در تصمیم اوباما برای لغو تحریم تسلیحاتی این خواهد بود که آیا ویتنام به دنبال عقد قراردادهای بزرگ نظامی با آمریکا است، اقدامی که می تواند موجب ایجاد فرصت های شغلی زیادی در آمریکا شود و مخالفت کنگره را با لغو تحریمهای تسلیحاتی کاهش دهد.

ابهاماتی نیز وجود دارد که ویتنام که از زمان جنگ سرد تاکنون وابستگی زیادی به خرید سلاح از روسیه داشته، آیا حاضر است سامانه های ساخت آمریکا را خریداری کند. مقام‌های کاخ سفید خواستار شنیدن اظهارات قاطع مقام های دولت ویتنام در این خصوص هستند.

اوباما سومین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که از سال 2000 میلادی که بیل کلینتون به ویتنام سفر کرد، به این کشور آسیایی سفر خواهد کرد.