روحانی: نمی گذاریم اموال ایران به‌راحتی از حلقوم آمریکایی‌ها فرو رود

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در بیست و هفتمین سفر استانی خود در جمع مردم کرمان اظهار داشت: روز بسیار بیادماندنی برای من و هیات دولت یازدهم در روز میلاد باسعادت امام سوم شیعیان، میهمان مردم عزیز کرمان بودن برایمان افتخار است.

وی افزود: سلام بر مردم غیور کرمان، شهر کریمان و سلام بر استان مردان دلیر در طول تاریخ ایران و به ویژه انقلاب اسلامی. سلام بر استان بهشت معادن ایران. سلام بر همه شخصیت‌های برجسته و فرهیخته از زنان و مردان در سرتاسر این استان.

رئیس‌جمهور در جمع مردم کرمان ادامه داد: سلام بر شهدای کرمان به ویژه دکتر محمدجواد باهنر رئیس دولت کشور ما، مرد ادب، مرد علم و مرد اخلاق.

روحانی تصریح کرد: البته استان شما افتخارات بزرگی در طول انقلاب اسلامی داشته است و یکی از چهره‌های این استان و چهره درخشان ایران، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است؛ یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری، شخصیت برجسته در انقلاب اسلامی که سالها به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی و هشت سال به عنوان رئیس جمهور ایران و قریب به ۲۰ سال به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده دوران جنگ تحمیلی خدمت کرده و این همه ایثار و فداکاری در دوران زندگی خود برای کشور عزیز ایران، مردم و حتی دنیای اسلام انجام داد. امیدواریم مردم ما از وجود این عالم پرافتخار بهره و استفاده ببرند.

وی یکی دیگر از افتخارات این استان را سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی نام برد و گفت: آشنایی و رفاقتم با سردار سلیمانی در دوران جنگ تحمیلی است. اگر جای جای ایران و حتی خارج از ایران  افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین  را نگاه کنیم جای پای رشادت های سردار سلیمانی را مشاهده می کنیم.

روحانی همچنین با اشاره به روز سوم شعبان روز میلاد باسعادت امام سوم شیعیان، گفت: درود بر امام سوم شیعیان حضرت اباعبدالله حسین (ع) که همواره راهنمای ما در روزهای سختی بود و مسیر جهاد و مجاهدت را به ما آموخت و پرچم‌دار آزادی انسانها بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به روز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه از روز اول انقلاب تا به امروز همیشه در مشکلات، سختی‌ها و معضلات به عنوان نیروی پیشتاز این ملت برای حل معضلات کشور بود.

وی افزود: از اول انقلاب آن روز که جنگ ناروا بر ما تحمیل شد سپاه به عنوان یک نیروی قدرتمند و در کنارش بسیج از کشور حمایت کردند و هر کجا مشکل داشتیم سپاه پیشتاز حل آن مشکل بود و امروز هم سپاه نه تنها مسئولیت امنیت کشور را بر دوش دارد، بلکه امروز بار مسئولیت امنیت کشورهای دیگر که از ما درخواست مساعدت می کنند، سپاه در آن میدان ها هم با کمال رشادت حضور دارد. برای دفاع از عتبات عالیات، حرم های مطهر ما در عراق  و سوریه، برای دفاع از مظلومان در لبنان و فلسطین و افغانستان و سایر نقاطی که از ملت ایران درخواست کمک دارند، ما آرزوی سرافرازی بیشتر برای سپاه دلاور و همچنین بسیج قهرمان در همه صحنه های جهاد و مقاومت و ایستادگی داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید موقعیت شناس باشیم، گفت: جناح بندی، دسته بندی در دوران رقابت شرایط خوبی را برای ما بوجود می آورد در سایه رقابت حزبی می توانیم بهترین ها را بشناسیم و پای صندوق آرا با بینایی بهتر، افراد شایسته تر را برای پذیرفتن مسئولیت انتخاب کنیم.

روحانی افزود: اما زمانی که دوران رقابت های انتخاباتی گذشت، دیگر بحث جناح بندی، رقابت های ناصحیح انجام دادن دیگر زمانش گذشته است. بعد از دوران انتخابات، امروز روز وحدت است و روزی است که همه باید در صف واحد قرار بگیریم.

وی تاکید کرد: امروز روزی است که مجلس و دولت باید در کنار هم به رفع مشکلات مردم بپردازند. مردم نه از دولت توقع اختلاف دارند و نه از مجلس.

روحانی افزود:  بعد از آنکه ملت به مسئولیت خود به خوبی عمل کرد، خواست مردم از دولت و مجلس همکاری و همفکری است، در کنار هم قرار گرفتن است.

رئیس جمهور با بیان اینکه من بسیار به مجلس دهم امیدوارم گفت: مجلس دهمی که در روزهای آینده و ماه آتی فعالیت خود را شروع خواهد کرد انتظار ما این است که دولت و مجلس در کنار هم همسو برای رفع مشکلات ملت غیور ایران تلاش کنند.

روحانی با بیان اینکه دولت امروز توانست با هدایت های رهبر فرهیخته انقلاب و اتحاد مردم و دو قوه دیگر از یک پیج تاریخی عبور کند، گفت: ما دست به دست هم دادیم برجام را به فرجام رساندیم.

وی افزود: دیروز در سراسر دنیا دشمنان ما به راحتی می توانستند ایران هراسی کنند علیه ایران حرف بزنند. امروز بهانه جویی هایی آنها آنقدر کم شده است که سخن آنها نفوذی در میان افکار عمومی جوامع و کشورهای مختلف وجود ندارد. امروز روزی است که بعد از برجام دیگر مجبور نیستیم برای خریدمان بدون رقابت تنها به یک یا دو کشور مراجعه کنیم و هر جنسی را با هر قیمت و هر کیفیتی به ما تحمیل کند. امروز میدان رقابت پیش روی ما باز شده است.

وی ادامه داد: امروز در یک موردی که می خواهیم سرمایه گذاری کنیم دهها کشور اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در کشور ما می کنند. تا دیروز حتی پول ما را مسدود می کردند و برای آنکه در ایران سرمایه گذاری کنند، دهها شرط برای ما می گذاشتند.

روحانی تاکید کرد: می گویند برجام چه کار کرده است برجام دست ما را برای فعالیت باز کرده است.

وی گفت: سه میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار بعد از برجام سرمایه گذاری مستقیم آغاز شده است. مجوز سرمایه گذاری برای حدود ۳.۵ میلیارد دلار در طول این چهار ماه صادر شده و مشغول ساز و کار برای اجرایی کردن این قراردادها هستیم.

وی با بیان اینکه امروز شرایط برای حرکت ملت آغاز شده است، گفت: امروز روزی است که باید با وحدت و اتحاد دست به دست هم دهیم ،برای ساختن ایران آباد و آزاد. البته دولت ناچار است بار اهمال و خطای سال های گذشته را هم بر دوش بگیرد.  به خطا و اشتباه پول مردم را در اختیار آمریکا قرار دادند.

رئیس جمهور ادامه داد: در سال ۸۶ تا ۸۷، ۱۰ ماه فرصت طلایی بوده در شرایطی که خطر بسیار بالایی برای این پول وجود داشته و فرصت داشتند آن را از دست آمریکایی ها برانند، اما این اقدام صورت نگرفته وکه البته به زودی کمیته ای که تشکیل داده ایم گزارش خود را منتشر خواهد کرد.

روحانی در عین حال خاطر نشان کرد: ما نخواهیم گذاشت این پولی که از آن ملت ایران است به راحتی از حلقوم آمریکایی ها پایین برود.

وی با بیان اینکه در آینده ای نزدیک این پرونده را به دادگاه بین المللی خواهیم برد، گفت: تا احقاق حقوق ملت ایران، مسیر حقوقی و سیاسی بانکی ما برای آنکه مال ملت به خزانه برگردد، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز همه باید دست به دست هم دهیم، وحدت و یگانگی مان را حفظ کنیم، در کنار یکدیگر گوش به فرمان رهبری و دست به دست هم خواهیم داد.

روحانی با بیان اینکه دوران انتخابات گذشته است، گفت: این انتخابات با حضور پرشور شما به صورت افتخار آمیز تمام شده است و امروز روز استفاده از فرصت های دیروز است. امروز باید خودمان را برای یک حرکت بزرگ آماده کنیم.

وی با اشاره به مشکلات کشور گفت: ما در کنار مشکلات، توانمندی های فراوانی هم داریم.

وی یکی از مشکلات کشور را معضل آب نامید و گفت: انشاءالله این دولت همه تلاش خود را برای حل معضل آب کرمان  خواهد کرد.

روحانی گفت: من قول می دهم صندوق ملی توسعه با ۲۰۰۰ میلیارد تومان به کمک طرح های این استان خواهد آمد.

وی با اشاره به برنامه ها و پروژه های دولت در این استان، گفت: این استان بهشت معادن است و باید سرمایه گذاری ها را بیشتر کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در کنار مسئله آب به بحث کشاورزی، آبیاری مدرن به ویژه آنچه که در سال ۹۵ باید انجام دهیم، در شورای عالی استان تبیین خواهد شد و مردم کرمان را در رفع مشکلاتشان تنها نخواهیم گذاشت.

روحانی در پایان گفت: این دولت ۴۰ پروژه عمرانی برای استان کرمان با اختصاص مبلغی بالغ بر ۹۶۸ میلیارد تومان در نظر گرفته است.