ضراب مهره‌ کلیدی پرونده فساد بابک زنجانی است

المانیتور در مطلبی نوشت: بابک زنجانی و رضا ضراب – دو سرمایه‌دار بزرگ ایرانی - در تنگنای شدیدی قرار گرفته‌اند. زنجانی به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد متنفذ در ایران به دلیل بازنگرداندن پول حاصل از فروش نفت ایران در دوران تحریم به وزارت نفت به اعدام محکوم شده است.

 

ضراب - دیگر تاجر بزرگ ایرانی - نیز که چند سال پیش از اتهام ارتشاء، فساد و قاچاق که چندین عضو کابینه ترکیه نیز در آنها دخالت داشتند، تبرئه شد، اکنون به اتهام پولشویی در آمریکا در بازداشت قرار دارد. 

 

امیر عباس سلطانی – عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس ایران – معتقد است ضراب به عمد به آمریکا سفر کرده است تا در آنجا دستگیر شود. وی معتقد است که تفاوتی میان زنجانی و ضراب وجود ندارد و ضراب یکی از مهره‌های کلیدی پرونده فساد مالی زنجانی است و به همین دلیل، از بیم دستگیر شدن در ترکیه و استرداد به ایران، از قصد خود را تسلیم دستگاه قضایی آمریکا کرده است. 

 

سلطانی در گفتگو با المانیتور اضافه کرد: ضراب با آگاهی از اینکه توافقنامه‌ای برای استرداد مجرمان میان ایران و آمریکا وجود ندارد، دستگیر شدن در آمریکا را به دستگیر شدن در ترکیه ترجیح داده است تا شاید در این فاصله، زنجانی اعدام شود و او با خیال راحت بتواند پس از مرگ زنجانی بسیاری از حقایق پرونده فساد وی را انکار کند.

 

به گفته سلطانی، ضراب یکی از افراد مورد اطمینان زنجانی و یکی از مدیران ارشد شرکت‌های اوست. آنها با مشارکت هم بیش از 70 شرکت تاسیس کرده‌اند که مدیریت بسیاری از آنها در اختیار ضراب بوده است.

 

به گفته این عضو مجلس شورای اسلامی ایران، ضراب پیش از دستگیری زنجانی و در بحبوحه افزایش فشارها برای دستگیری وی، به ایران سفر کرده و در چندین نوبت به مقامات ایران پیام داده است که ارتباطی با زنجانی ندارد. اما به گفته سلطانی، ارتباط این دو با یکدیگر برای دستگاه قضایی ایران مسجل است و وی یکی از مدیران ارشد وی بوده و حتی بسیاری از دارایی‌های زنجانی در ترکیه به نام ضراب است.

 

سلطانی در بخش دیگری از گفتگوی خود با المانیتور اضافه کرد: زنجانی به اتهامات بی‌شماری که یکی از آنها دزدیدن حدود 12 هزار میلیارد تومان پول وزارت نفت ایران است، به اعدام محکوم شده است اما باور ندارد که اعدام شود و به همین دلیل حکم صادره دادگاه را جدی نگرفته است.

 

زنجانی برای سالها با تاسیس شبکه‌ای از شرکت‌های تجاری از ترکیه تا مالزی و امارات متحده عربی اقدام به انتقال میلیاردها دلار درآمد نفتی ایران می‌کرد و در مقطعی در گفتگو با یک نشریه ایرانی اعلام کرد که از محل فعالیت‌های اقتصادی خود به ثروتی بالغ بر 10 میلیارد دلار دست یافته است.

 

سلطانی حتی معتقد به وجود ارتباطاتی میان زنجانی و ضراب و دولت ترکیه است و تبرئه شدن ضراب از سوی دستگاه قضایی ترکیه را نیز نتیجه حمایت دولت ترکیه از وی می‌داند. 

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران درخواست استرداد ضراب را از دولت آمریکا کرده است یا خیر، گفت: ایران تاکنون چنین درخواستی را مطرح نکرده است؛ اما اگر ایران خواهان استرداد وی شود نیز بدون تردید دولت آمریکا با این توجیه که دستگاه قضایی این کشور مستقل است، در این پرونده مداخله نخواهد کرد. اما در صورت درخواست ایران، چنانچه آمریکا همکاری لازم را برای استرداد ضراب به عمل آورد، ابهامات باقیمانده پرونده زنجانی برای همیشه برطرف خواهد شد.