موضع هاشمی رفسنجانی در سال 60 درباره دانشجویان ستاره دار

اصطلاح دانشجویان ستاره‌دار در سال‌های اخیر باب شده است اما این سؤال که چه کسانی را باید از تحصیل محروم کرد مسئله تازه‌ای نیست. پاسخی که هاشمی رفسنجانی به آن؛ این‌طور پاسخ داده بود:

28 آبان 1360: (سخنرانی در جمع دانشجویان دفتر تحکیم وحدت)

"...یک مواردی هست که این‌ها واقعاً مایوسند، عنود مغرض و کینه‌توزند، می‌آیند آنجا (دانشگاه) و محیط را بر هم می‌زنند. می‌آیند مزاحم تحصیل می‌شوند. مزاحم تربیت می‌شوند و ایجاد فتنه می‌کنند. ایجاد فساد می‌کنند. ایجاد انحراف می‌کنند، حالا مصداقش را بعداً باید تشخیص داد. این‌ها به هر قیمتی نباید باشند.

 

هاشمی همچنین در خطبه نماز جمعه سال 1363 درباره دانشجویان ضدانقلابی و غیرانقلابی می‌گوید: "این خوب دقت کنید. مخصوصاً دانش‌آموزها این را دقت کنند. جامعه‌ای اگر سالم باشد، مسئولانش حق ندارند کسانی را تحت تعلیم گران‌قیمت دانشگاه‌ها قرار بدهند که بعد از تحصیل به درد مردم نخورند. اگر بنا شد این درسش را خواند و مهندس شد و یا خلبان شد و آمد بیرون، بعد گفتند مثلاً می‌خواهد برود خانم خارجی‌اش را ببیند. یک‌قدری پاسپورتش را دیر دادند. عصبانی بشود و هواپیمای کشور را بردارد برود بیرون. این‌طور آدمی را احمقانه است آدم این را تربیت کند. خرجش کند. بیاید بیرون کار بخواهد بکند. یا اینجا اگر دید که مثلاً با خانمش نمی‌توانند بروند دونفری لب دریا و لخت شنا بکنند، هستی‌اش را بفروشد، برود مثلاً نیس فرانسه که آنجا می‌تواند این کار را بکند. خب این‌طور آدمی را نمی‌آیند تربیتش کنند. نمی‌آیند برای این نیرو خرج بکنند. یک آدمی که اگر فنی یاد گرفت و رفت سرکارش و آنجا رشوه گرفت و خیانت کرد و علیه انقلاب کارکرد، چنین کسی را احمقانه است که بودجه خرج این بشود و این را این‌جوری ما در این مشکلات تحت تعلیم قرار بدهیم.

... کودن‌ها در این انتخابات [کنکور]، خودشان رد می‌شوند، در این آزمایش. و ببینید همین حالا از هشت نفر، یک نفر قبول می‌شود. فردا هر کس را قبول نکردند، نرود یک نامه بنویسد. بگوید که ما را مثلاً ایدئولوژیکی رد کرد. این نیست دیگر. بعضی‌هایشان ممکن است آن‌جوری باشند. بنابراین است که ما جوری حرکت کنیم که افرادی که امید به خدمت این‌ها به کشور هست، این‌ها در دانشگاه باشند. حالا هر کس سواد بیشتری دارد، شرایط بهتری دارد، در این آزمون قبول بشود، آن می‌آید جلو. و بعد هم در دانشگاه‌ها هم همین است. آینده دانشگاه‌ها اینجا پول این ملت را ما نمی‌توانیم خرج بکنیم و در آستین این ملت، بچه گرگ تربیت بکنیم، به جان خودش بیندازیم. در دانشگاه‌ها هم آن‌هایی که درس می‌خوانند، آن‌هایی که کار خودشان را خوب انجام می‌دهند، آن‌هایی که بخواهند فساد بکنند، ما طبعاً آن‌ها را باید تصفیه بکنیم".

این سخنان در حالی بیان‌شده بود که هاشمی در سال 92 با عقب‌نشینی از سخنان پیشین خود در سخنانی جدید می‌گوید: "نباید یک دانشجو و استاد مسلمان را به خاطر اختلاف‌سلیقه سیاسی یا بیان یک نکته علمی در کلاس، ستاره‌دار و اخراج کرد."