محبوبیت اوباما در آخرین ماه های حضورش در کاخ سفید

موسسه نظرسنجی گالوپ اعلام کرد در آستانه آغاز دور دوم ریاست جمهوری اوباما در سال 2012، در حالی که 45 درصد مردم آمریکا از کارایی وی به عنوان رئیس جمهور ناراضی بودند، 52 درصد از او حمایت می کردند. اکنون اوباما در آخرین ماه های ریاست جمهوری اش به آمار 53 درصد موافق و 43 درصد مخالف دست یافته است.

 

اوباما در سال های پس از دور دوم ریاست جمهوری اش با کاهش محبوبیت مواجه شد. سطح موافقت با او در سال 2014 به 46 درصد کاهش یافت و در همین سال جمهوری خواهان توانستند اکثریت سنا را به دست آورند.

 

اوباما هنگام ورود به کاخ سفید در سال 2009 از محبوبیتی 57 درصدی برخوردار بود، بالاترین سطح در کل دوران ریاست جمهوری اش. 

 

محبوبیت فعلی اوباما می تواند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیر گذار باشد؛ اما محبوبیت بالای رئیس جمهور، نمی تواند تضمینی بر پیروزی حذب او در انتخابات باشد. در سال 2000، بیل کلینتون محبوبیتی 60 درصدی داشت؛ اما معاون او در انتخابات بعدی نتوانست پیروز شود. 

 

محبوبیت اوباما در هنگام ورود به کاخ سفید، تا حدود بسیاری به درصد پایین محبوبیت جرج بوش وابسته بود. بوش در پایان دور دوم ریاست جمهوری اش حمایت تنها 38 درصد از مردم آمریکا را به همراه داشت.

 

اوباما نیز همانند بوش در معرض کاهش سطح محبوبیت قرار دارد. وقایع خارج از کشور آمریکا می تواند در ماه های آینده باعث شود اوباما بخشی از طرفدارانش را از دست دهد؛ اما تا آن زمان نقش او در روند تبلیغات کلینتون مثبت خواهد بود.

 

در همین حال دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، هنوز در میان بخش عظیمی از مردم آمریکا نامحبوب باقی مانده اند.

 

آمریکایی ها شاید چندان به ریاست جمهوری اوباما علاقه مند نباشند؛ اما به نظر می رسد او را به کاندیدای فعلی ترجیح می دهند.