هر چه غرب درباره ایران می گوید، ایران مثل یک آینه از آن علیه غرب استفاده می کند!

 وبسایت نشنال اینترست در گزارشی ادعا کرد: "ایران سالهاست در حوزه هسته ای یک چالش بزرگ محسوب می شده است؛ مسئله ای که از زمان توافق هسته ای نیز تغییری در آن ایجاد نشده است. زمانی که ایران در سال 2013 تصمیم گرفت به طور جدی در خصوص برنامه های هسته ای خود مذاکره کند، تنها به دنبال لغو تحریم های نفس گیر بود. در واقع در اهداف نظامی هسته ای ایران تغییری حاصل نشد و این کشور به اقدامات خود --از جمله پیشبرد برنامه های موشکی و تحقیق و توسعه انواع سانتریفیوژهای پیشرفته—ادامه داد."

 
نشنال اینترست در ادامه ادعاهای بی اساس خود نوشت: "پس از توافق هسته ای، ایران حتی سعی کرد امتیازات بیشتری از غرب طلب کند تا بتواند وضع اقتصاد را بهبود بخشد. ایران قدرت کلامی بالایی دارد؛ رهبرانی ثابت قدم و سرسخت که با ظرافت و فصاحت تمام، خواسته خود را منتقل می کنند. ایران همیشه واقعیت را به گونه ای ترسیم می کند که رفتارهای خصمانه خود در منطقه، نقض حقوق بشر و پیشرفتهای هسته ای و موشکی اش را کتمان کند و خود را به عنوان یک بازیکن بین المللی بافضیلت که گرفتار بی رحمی های غرب شده است، نشان دهد."
 
"جواد ظریف،" وزیر خارجه ایران پس از ماهها مذاکره با قدرتهای جهانی توانست کار را تمام کند و پیروز این بازی شود. به ادعای نشنال اینترست، ایران علاوه بر دارا بودن فصاحت کلام، یک تاکتیک دیگر هم دارد و آن موضع گیری علیه اظهارات دیگران است. هر چه غرب در خصوص ایران می گوید، ایران همانند یک آینه از آن علیه غرب استفاده می کند. برای مثال، 25 آوریل (6 اردیبهشت) جواد ظریف در مصاحبه با نیویورکر گفت ایران به مفاد توافق هسته ای پایبند بوده است؛ اما آمریکا نه. 
 
ظریف سپس از این جمله استفاده کرد: ابتدا برادریتان را ثابت کنید، بعد ادعای میراث داشته باشید. هر سؤالی که در خصوص رفتار مشکل ساز ایران پرسیده می شد، ظریف آن را به موضوعی دیگر ربط می داد. حتی زمانی که در خصوص مسابقه کارتون هولوکاست در تهران از وی پرسش شد، وی گفت: چرا آمریکا سازمانی به نام "کو کلاکس کلان" دارد؟
 
نشنال اینترست همچنین ادعا کرد: ایران همچنان قصد دارد آمریکا را به پایبند نبودن به تعهدات خود متهم کند. این اظهارات ایران از پیش قابل پیش بینی بود؛ زیرا پیشتر نیز این کشور چنین تاکتیکهایی را به کار برده بود. حتی زمانی که فعالیت های هسته ای نظامی ایران بوسیله آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید شد، ایران اعلام کرد به "پیمان نامه منع گسترش سلاح های هسته ای" پایبند بوده است. ایران این شیوه را در آغاز دوران مذاکره با سه کشور بزرگ اروپا در سال 2003 تا 2005 نیز به کار برده بود.
 
ایران در حال حاضر به نتایج مطلوبی در رویکرد با آمریکا دست یافته است. پس از آنکه ایران آمریکا را به دلیل تشبیه این کشور به اهریمن و گسترش ایران هراسی متهم کرد، "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا با جواد ظریف دیدار کرد تا بتواند اختلاف های پیش آمده را حل و فصل کند. دولت آمریکا گفت قصد ندارد سد راه تجارت شرکت های خارجی با ایران شود. آمریکا حتی اعلام کرد قصد دارد 32 تن از آب سنگین ایران را خریداری کند. به ادعای این وبسایت، دولت آمریکا حتی در مقابل آزمایش های موشکی ایران سکوت اختیار کرد، با وجود اینکه این کشور قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده بود.
 
نشنال اینترست در ادامه ادعاهای بی اساس نوشت: موفقیت طولانی مدت ایران در مذاکره با جامعه بین المللی در سالهای 2003 تا 2015 به دلیل توانایی این کشور در استفاده از ضعف های پیمان نامه منع گسترش سلاح های هسته ای و ایجاد شک و شبهاتی در خصوص برنامه های نظامی خود بود. در نتیجه زمانی که مذاکرات آغاز شد، برنامه های ایران پیشرفت کرده بود و راهی بجز دستیابی به یک توافق وجود نداشت.