سایه سوء مدیریت مسئولان بر اشتغال جوانان

داستان محرومیت و بیکاری جوانان خوزستانی در کنار منابع و صنایع عظیمی همچون چاه های نفت داستان جدیدی در این استان ثروتمند نیست که همین امر باعث شده تا سهم خوزستانی ها از نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد، بنادر هفت گانه، دریای آزاد و … تنها آلودگی هوا و از بین رفتن زیرساخت های استان باشد در حالیکه بنابرگفته بسیاری صاحبنظران وجود هرکدام از این ظرفیت ها در یک استان به تنهایی می تواند عاملی برای رشد و توسعه باشد.

۴۱۷۹۸_۷۰۱

بر هیچ کس پوشیده نیست که افزایش آمار بیکاری جوانان زمینه ساز بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد است اما نه تنها عزمی جدی در مسئولان در راستای افزایش آمار اشتغال وجود ندارد بلکه هرسال از این آمار کاسته و بر تعداد جوانان جویای کار خوزستانی افزوده می شود.

سهم ۶درصدی جوانان خوزستانی از صنایع استان

چندی پیش امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان که از رتبه دوم خوزستان در بیکاری کشور خبر داده بود در جلسه شورای اداری استان گفت: با وجود اینکه ۶۵ درصد اقتصاد استان خوزستان از صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی و… است اما این صنایع فقط ۶ درصد مشکل اشتغال را پاسخ داده است.

وی البته تاکید کرد: اگرچه خوزستان با احتساب درآمدهای نفتی دومین اقتصاد کشور را داراست که بدون آن چهارمین استان کشور است، سیاست هایی که در گذشته دنبال می شد نتیجه مستقیم برای استان نداشت و اثرگذاری مطلوبی نداشت، به گونه ای که در نرخ بیکاری وضعیت نامناسبی داریم و در ردیف چند استان اول کشور از نظر بیکاری هستیم.

به گفته برخی کارشناسان سهم شش درصدی جوانان خوزستان از اشتغال در صنایع، بیشتر در مشاغل دستی، کارگری و حراست این صنایع توزیع شده است و مشاغل با تخصص و درآمدهای بالا همچنان در اختیار نیروهای غیر بومی قرار دارد.

افزایش ۷/۲ درصدی بیکاری در استان

در همین راستا سید لطف الله هاشمی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در خصوص نرخ بیکاری  در استان اظهار کرد: نرخ بیکاری ( تعداد بیکاران جویای کار در هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر که وارد بازار کار شده و شاغل یا بیکار می باشند) در استان خوزستان ۷/۱۰ درصد بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷/۲ واحد درصد افزایش یافته است.

این درحالیست که مقتدایی استاندار خوزستان مدعی کاهش چهار درصدی آمار بیکاری در استان شد و در همین رابطه اظهار کرد: طرح ۵۵۰هزار هکتاری برای کل کشور اشتغال ایجاد خواهد کرد و در آینده استان خوزستان شاهد یک تحول اقتصادی از قبل این طرح خواهد بود.

اگرچه استاندار خوزستان نیز همان رویه معمول دولت یازدهم یعنی استناد به آمارهایی که تنها روی کاغذ صحیح هستند، را در پیش رفته است اما باید دانست که وضع معیشت مردم، افزایش ناهنجاری های اجتماعی و مشاهده توزیع نابرابر اشتغال در صنایع به خوبی گواه آن است که سهم خوزستان از فواید این صنایع بسیار کمتر از مضرات آنها است تا جایی که جوانان با دلسرد شدن از اشتغال صنایع عظیم موجود در استان به مشاغل کاذبی مانند دستفروشی روی آورده اند.

سایه سوء مدیریت مسئولان بر اشتغال جوانان

یک فعال حوزه جوانان، با تاکید بر اینکه جوانان ما در خوزستان فدای سوء مدیریت ها در حوزه اشتغال شده اند، می گوید: وضعیت بیکاری و اشتغال به دو بخش بسیار مهم تقسیم می شود، که بخش اول مربوط به وضعیت بد اقتصادی در کل کشور است و بخش دوم مسئله ای است که در خود استان خوزستان اشتغال جوانان را تحت تاثیر قرار داده است و آن هم ، سوء مدیریت است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت های بزرگ در خوزستان طرح ۵۵۰هزار هکتاری است می افزاید: متاسفانه برخی مدیران و شرکت ها بجای اینکه در تلاش برای آماده سازی این زمین ها باشند، به دعواهای مدیریتی و سیاسی خود رسیدگی می کنند و همچنان جوانان خوزستانی از اشتغال، محروم هستند.

سوء مدیریت و عدم نظارت مسئولان بر صنایع تا آنجا پیش رفته که به گفته هوشمند صفائی مدیران برخی صنایع بزرگ استان اجازه ورود بازسان برای بررسی تعداد شاغلان نیروهای بومی را نمی دهند که همین امر حکایت از در دست گرفتن بازار کار توسط غیربومی ها در استان خوزستان دارد.

وضعیت خوزستان در بخش اشتغال مطلوب نیست

اوضاع بد بیکاری تا آنجا پیش رفت که باعث واکنش نماینده ولی فقیه در استان شد؛ آیت الله موسوی جزایری در جلسه شورای اداری و در حضور معاون حقوقی رئیس جمهور با تاکید بر لزوم اقدام عملی همه مسئولان برای رفع مشکلات خوزستان، بیان داشت: وضعیت خوزستان در بخش اشتغال نسبتا بد بوده و بیکاری جوانان نیز زیاد است.

وی افزود: در حال حاضر با درخواست های مردم به ویژه جوانان مواجهیم که بیکار هستند، ازدواج نکرده اند و هنوز از مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی رنج می برند. ظرفیت اشتغال در بخش دولتی در بسیاری موارد تکمیل است و برای اشتغالزایی در بخش غیردولتی نیز به سرمایه نیاز است و در این عرصه با جوانانی مواجهیم که سرمایه کافی برای ایجاد شغل را نیز ندارند.

به گزارش اهوازنوین، استخدام گسترده نیروهای غیر بومی و عدم فرصت حضور به پیمانکاران محلی کمر اشتغال خوزستان را خم کرده است و تنها راه برون رفت از این معضل همت جدی مسئولان برای ورود به میدان عمل فارغ از هرگونه آمارسازی است تا سهم جوانان این استان تنها مشاهده حضور و اشتغال جوانان غیر بومی نباشد.

انتظار می رود دولت یازدهم و نمایندگان آن در استان اینبار در فرصت یکساله خود، فارغ از آمارهای کاغذی گامی در جهت افزایش اشتغال جوانان بومی بردارند تا جوانان این استان برای یافتن کار به شغل های کاذب و یا مهاجرت به استان های دیگر مجبور نشوند.