حمایت کریم باقری از دروازه بانان پرسپولیس

کریم باقری درباره عملکرد پرسپولیس در لیگ پانزدهم صحبت کرد. باقری اعتقاد دارد پرسپولیس در طول فصل بازی‌های زیبا و تماشاگرپسندی را به نمایش گذاشته و حتی بهتر از تیم قهرمان عمل کرده است اما به خاطر تفاضل گل نتوانست قهرمان شود. مربی تیم فوتبال پرسپولیس همچنین اعتقاد دارد نباید به خاطر گل‌های زیادی که پرسپولیس دریافت کرده دروازه‌بان‌های این تیم را سرزنش کرد. او می‌گوید گاهی اوقات نمی‌شود آن چیزی که می‌خواهید رخ بدهد.

در ادامه گفت‌وگوی باقری را می‌خوانیم.

* ابتدا از دیدار پرسپولیس مقابل راه آهن شروع کنیم. علی‌رغم اینکه تیم‌تان در این دیدار به پیروزی رسید اما در نهایت هواداران با ناراحتی از ورزشگاه بیرون رفتند.

حق با شماست. ما پیروز میدان بودیم اما نتوانستیم هواداران‌مان را خوشحال کنیم. در این دیدار فقط در 15 دقیقه آخر بازی پرسپولیس همیشگی بودیم و توانستیم روی دروازه حریف فشار بیاوریم. در اکثر دقایق بازی استرس زیادی در میان بازیکنان شکل گرفته بود و همین موضوع باعث شد ما نتوانیم در کل بازی عملکرد مطلوبی داشته باشیم. این قضیه هم کاملا طبیعی بود زیرا بازیکنان به نتایج سایر بازی‌ها هم فکر می‌کردند. با این حال معتقدم ما بازی خوبی مقابل راه‌آهن به نمایش گذاشتیم اما بدشانس بودیم که همه فرصت‌های ما به گل تبدیل نشد.

* در طول این بازی بازیکنان از نتایج سایر تیم‌ها مطلع بودند و شما نتایج سایر دیدارهای همزمان را به آن‌ها اطلاع می‌دادید؟

واقعیت این است که سیاست کلی ما این بود که مخصوصا بازیکنانی که در زمین بازی می‌کنند از نتایج دیدارهای همزمان به خصوص دیدار استقلال خوزستان و ذوب آهن اطلاعی نداشته باشند. این اتفاق حتی تا اواخر نیمه اول هم رخ داد و بازیکنان نمی‌دانستند که در سایر دیدارها چه نتایجی رقم خورده است اما وقتی نیمه دوم شروع شد و گل‌هایی در آن بازی‌ها به ثمر رسید هواداران نسبت به این گل‌ها واکنش نشان دادند و همین موضوع باعث شد بازیکنان هم از نتایج باخبر شوند. بهتر بود این اتفاق رخ نمی‌داد و آن‌ها بدون اینکه استرس داشته باشند بازی کنند. ما نمی‌توانستیم کاری کنیم که آن‌ها از این موضوع خبر نداشته باشند زیرا همان طور که گفتم واکنش هواداران باعث می‌شد بازیکنان از نتایج مطلع شوند. با این حال هرچه در توان داشتند گذاشتند تا بتوانیم گل‌های بیشتری به راه آهن بزنیم که این اتفاق رخ نداد و واقعا از این موضوع ناراحتیم.

* شما عملکرد پرسپولیس را در طول فصل چطور ارزیابی می‌کنید. آیا به نظر شما پرسپولیس موفق عمل کرده است؟

با توجه به نتایجی که از ابتدای فصل به دست آمد خیلی‌ها فکر نمی‌کردند ما حتی بتوانیم به بالای جدول بیاییم اما دیدید که تا آخرین لحظه برای قهرمانی جنگیدیم و در آخر هم با تیم قهرمان هم‌امتیاز شدیم و فقط به خاطر تفاضل گل قهرمان نشدیم. من اعتقاد دارم نتایج خیلی خوبی در طول فصل گرفتیم و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتیم و همه از بازی‌های ما لذت می‌بردند. درست است که استقلال خوزستان به قهرمانی لیگ دست یافت اما ما حتی از آن‌ها هم زیباتر و تماشاگرپسندتر بازی می‌کردیم. واقعیت این است که به خاطر گل‌های خورده بیشتر نسبت به حریف نتوانستیم قهرمانی را به دست بیاوریم. من بر این باورم همیشه نمی‌شود هر چیزی که می‌خواهید را به دست بیاورید. گاهی اوقات هرچه تلاش می‌کنید آن چیزی که دوست دارید رخ نمی‌دهد. من قهرمانی استقلال خوزستان را به باشگاه، هواداران و مربی بادانشش عبدالله ویسی تبریک می‌گویم. آن‌ها یک فصل تلاش کردند و با شایستگی به قهرمانی رسیدند.

* در طول فصل پرسپولیس در پست دروازه‌بانی متزلزل ظاهر شد و در این پست شما دروازه‌بان مطمئنی نداشتید. فکر نمی‌کنید شاید همین موضوع باعث شد قهرمانی از دست شما خارج شود؟

ما از ابتدای فصل روی سوشا مکانی حساب ویژه‌ای باز کرده بودیم. او در نیم فصل اول عملکرد خیلی خوبی داشت و شاید بتوان گفت از بهترین دروازه‌بانان ایران بود. اما پس از اینکه برایش مشکل شخصی پیش آمد کمی دچار تزلزل شد و نتوانست عملکرد نیم فصل نخستش را تکرار کند. بالاخره حواشی پیرامونش زیاد شده بود و تمرکز این بازیکن را گرفته بود. شاید اگر آن اتفاق‌ها برایش رخ نمی‌داد می‌توانست در نیم فصل دوم هم عملکرد خوبی داشته باشد و ما گل‌های کمتری دریافت می‌کردیم. البته در تعطیلات نیم فصل باشگاه لوبانف را جذب کرد تا با توجه به مشکلاتی که برای سوشا به وجود آمده بود در پست دروازه‌بانی دچار مشکل نشویم. لوبانف هم تمام تلاشش را برای موفقیت تیم انجام داد اما گاهی اوقات دروازه‌مان باز شد و دیگر نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم. من فکر نمی‌کنم نباید به خاطر اینکه گل‌های زیادی خوردیم و قهرمانی از دست‌مان رفته دروازه‌بانان تیم را سرزنش کنیم. آن‌ها با تمام وجودشان برای موفقیت تیم تلاش کردند و همان طور که گفتم گاهی نمی‌شود آن چیزی که می‌خواهیم اتفاق بیفتد.

* در طول این فصل پرسپولیس از بازیکنان جوان زیادی استفاده کرد؛ بازیکنانی که شاید در ابتدای فصل نام و نشانی نداشتند اما الان هر کدام برای خودشان وزنه‌ای شده‌اند. نظر شما درباره این جوان‌گرایی چیست؟

از ابتدا هم برنامه باشگاه بر این بود که از جوانان بیشتر استفاده کنیم. جوانان خوبی در تیم ما حضور داشتند که در مقاطعی که نیاز بود به تیم کمک می‌کردند. شاید بعضی اوقات شرایط به گونه‌ای می‌شد که این جوانان نمی‌توانستند عملکرد مطلوبی داشته باشند و ضعیف ظاهر می‌شدند اما در خیلی از مواقع هم به تیم کمک کردند. مطمئنا این‌ها سرمایه‌های باشگاه پرسپولیس هستند و در آینده هم می‌توانند به فوتبال ایران کمک کنند.

* برانکو ایوانکوویچ و مدیریت باشگاه پرسپولیس الان صحبت از موفقیت در آسیا و حتی شاید قهرمانی در آسیا می‌کنند. به نظر شما پرسپولیس پتانسیل قهرمانی در آسیا دارد؟

همه چیز نیاز به برنامه‌ریزی درست و مدون دارد. در طول این فصل که آقای طاهری مدیریت باشگاه را بر عهده گرفت حتی کدورت‌هایی میان من و او شکل گرفت که همه آن‌ها با صحبت حل شد. به نظر من الان او و تیم مدیریتی‌اش در باشگاه جا افتاده و همه مسائل را به خوبی مدیریت کرده است. طاهری با عملکرد خوبش توانسته باشگاه را به یک ثبات مالی برساند که همین موضوع استرس را از کادر فنی و بازیکنان دور کرده است. درست است که آن‌ها نتوانستند مبالغ قرارداد بازیکنان را به صورت صددرصدی پرداخت کنند اما بخش زیادی از حق و حقوق بازیکنان و کادر فنی به موقع پرداخت شد که باید به خاطر این موضوع از مدیریت باشگاه تشکر کرد. به اعتقاد من موفقیت یک باشگاه به ثبات مدیریت و کادر فنی تیمش بستگی دارد. اگر تیم در بخش مدیریت ثبات داشته باشد این آرامش به کادر فنی و بازیکنان هم انتقال پیدا می‌کند و باعث می‌شود همه در راستای یک هدف گام بردارند. مطمئنا اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم می‌توانیم برای فصل آینده به قهرمانی در لیگ برتر و همین طور در آسیا فکر کنیم.

* در طول فصل گاهی اوقات تیم‌تان با مشکل نتیجه‌گیری روبه‌رو شد. در آن مواقع هواداران واقعا از تیم حمایت می‌کردند. آن‌ها حتی در پایان دیدار پرسپولیس مقابل راه آهن اعضای کادر فنی و بازیکنان را تشویق کردند. هواداران چقدر در موفقیت پرسپولیس نقش داشتند؟

آن‌ها پشتوانه باشگاه پرسپولیس هستند و به ما دلگرمی دادند. در مواقعی که تیم مشکل نتیجه‌گیری داشت، هواداران با تمام وجودشان تیم را تشویق می‌کردند و باعث دلگرمی ما شدند. من دست تک تک آن‌ها را می‌بوسم که به ورزشگاه آزادی آمدند تا قهرمانی پرسپولیس را ببینند. ناراحتم که نتوانستیم جام را به هواداران هدیه کنیم اما فکر می‌کنم آن‌ها هم معتقدند پرسپولیس در طول فصل موفق عمل کرده و همه از بازی‌های این تیم لذت برده‌اند. من قدردان همه حمایت‌های هواداران عزیزمان هستم.

* در کنار هواداران، پیشکسوتان هم از جمله علی کریمی و احمدرضا عابدزاده حمایت‌های زیادی از این تیم کردند. حضور پیشکسوتان را در کنار پرسپولیس چطور ارزیابی می‌کنید؟

پیشکسوتان صاحبان واقعی باشگاه هستند. آن‌ها بوده‌اند که پرسپولیس را شکل داده‌اند و همین بازیکنان که الان بازی می‌کنند هم روزی پیشکسوت خواهند شد. مطمئنا حمایت پیشکسوتان به مجموعه باشگاه پرسپولیس دلگرمی می‌دهد. من دوست دارم در فصل آینده شرایط به گونه‌ای شود که همه این پیشکسوتان هر زمان که دوست دارند به تمرین تیم بیایند و در کنار ما باشند زیرا بازیکنان جوان ما نیاز دارند از تجربیات این بزرگان استفاده کنند. امیدوارم شرایط در فصل آینده به گونه‌ای باشد که از تجربیات این پیشکسوتان بیشتر در باشگاه استفاده شود.

* الان که فصل نقل و انتقالات شروع شده صحبت از لیست ورودی و خروجی تیم شما می‌شود. آیا تا به حال برانکو درباره بازیکنانی که قرار است جذب کنید یا از جمع‌تان جدا شوند با شما صحبت کرده است؟

بله ما چندین بار در این زمینه صحبت کرده‌ایم اما هنوز هیچ لیستی به طور قطع تهیه نشده که به باشگاه ارائه شود. اعضای کادر فنی باشگاه دائما بازیکنان مد نظر را آنالیز می‌کنند تا بتوانیم با استفاده از این بازیکنان سال آینده تیمی ببندیم که قدرتمند در لیگ ظاهر شود. بازیکنانی باید به پرسپولیس بیایند که از نظر فنی و اخلاقی بهترین باشند.