400 هزار اصله نخل در خوزستان در حال نابودی است

عارضه خشکیدگی خوشه خرما یکی از مشکلاتی است که در کنار دغدغه کم آبی و شوری آب و ریزگردها گریبان نخلداران را گرفته و در سال‌های اخیر نخلستان‌های استان و محصول خرما را با تهدید جدی مواجه کرده است.

وقوع این عارضه موجب خشک شدن میوه در مرحله تبدیل خارک به رطب شده و با کاهش شدید کیفیت، موجب خروج این محصول از چرخه اقتصادی می‌شود.

نخلستان های خوزستان هرساله هم به جز آب شور سهمی از کارون نمی برند و کارشناسان معتقدند بیش از دو میلیون نخل استان خوزستان قربانی آب شور شده اند.

میلیون ها نخل دیگر استان خوزستان نیز نفس های آخر را می کشند و در صورت عدم تامین آب لازم برای آن بیم آن می رود تا کمتر از ۱۰ سال دیگر خرما در سرزمین نخلستان ها به رویایی دست نیافتنی بدل شود.

سال گذشته بود که رئیس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شادگان گفت که تعداد نخل های شادگان در سال 68، حدود 4.5 میلیون اصله بود ولی از آن زمان تاکنون به نصف کاهش یافته است.

روز گذشته نیز مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم سبز از نابودی 400 هزار نخل خرما در خوزستان خبر داد و خاطرنشان کرد: گرائیدن 400 هزار نخل خرما در استان خوزستان به‌سمت نابودی و خشک شدن نیز می‌تواند سوژه مناسبی برای ساخت فیلم‌ باشد.

وی ادامه داد: بحران‌های موجود در محیط زیست استان خوزستان اگر به‌صورت عمیق و هنرمندانه به صورت مستند در آید می‌تواند اثرات مناسب‌تری را داشته باشد.

سطح زیرکشت نخیلات خوزستان ۴۳ هزار هکتار است که ۳۳ هزار هکتار آن بارور و مابقی نهال است که عمده آن در شهرستان های شادگان، آبادان، اهواز و خرمشهر قرار دارد.