اختلاف سناتورها بر سر فریبکاری کاخ سفید درباره توافق هسته ای

پایگاه اینترنتی "اِی زی سنترال" در گزارشی به قلم "دَن نویکی" نوشت: "جان مک‌کین" و "جِف فِلِیک،" دو سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا –که هر دو از مخالفان توافق هسته‌ای ایران بودند- بر سر موضوع عوام‌فریبی دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، دچار اختلاف نظر جدی شدند.

 
هر دو این سناتورها درمورد گزارش اخیر نیویورک‌تایمز که راجع به ماموریت "بنجامین رودز،" مشاور معاون امنیت ملی این کشور، واکنش نشان داده‌اند. گزارش نیویورک‌تایمز به تلاش‌های رودز در زمان انجام مذاکرات هسته‌ای و سپس امضای توافق هسته‌ای می‌پردازد که نشان می‌دهد رودز به دستور مقامات عالی رتبه کاخ سفید، سعی در مفید و موفق جلوه دادن توافق هسته‌ای داشت تا به این شکل علاوه بر آماده کردن اذهان عمومی، نمایندگان کنگره را نیز برای دادن رای مثبت به آن تحت فشار قرار دهد.
 
رودز در این ماموریت تلاش کرد تا به افکار عمومی آمریکا بقبولاند، دوران کنونی بهترین موقعیت برای امضای توافق هسته‌ای با ایران است و باتوجه به آنکه دولتی متعادل در ایران روی کار آمده، آمریکا باید از این فرصت استفاده کند و با قبول توافق هسته‌ای، ایران را به متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم وادار کند. اما نیویورک‌تایمز فاش کرد مذاکرات هسته‌ای ایران خیلی پیش‌تر از روی کار آمدن دولت "حسن روحانی" به شکل پنهانی آغاز شده بود و ادعای کاخ سفید درمورد روی کار آمدن یک دولت میانه‌رو در ایران، بهانه‌ای بیش نبود.
 
مک‌کین، عضو کمیته نیروهای مسلح سنا، ماجرای عوام‌فریبی کاخ سفید را "عمیقا هشداردهنده و نگران کننده" توصیف کرد؛ اما فِلِیک، عضو کمیته روابط خارجی سنا، موضوع را کم اهمیت دانست. مک‌کین خطاب به فِلِیک مدعی شد: آنها مردم آمریکا را فریب دادند. آنها یک مرد پوشالی را (اشاره به رودز) مقابل ما قرار دادند تا دروغ‌هایی را برایمان سرهم کند. چنین حمایت پنهای از توافق هسته‌ای، موجب تغییر رفتار این کشور خواهد شد. در این شرایط ایران به اقدامات غیرقانونی، نقض قوانین بین الملل، بازداشت دو قایق تفنگ‌داران دریایی ایران، حمایت از تروریسم، افزایش مداخلات نظامی در سوریه و حمایت تجهیزاتی از انصارالله در یمن می‌پردازد. رفتارهای خصمانه ایران نه تنها کنترل نشد؛ بلکه افزایش هم پیدا کرد.
 
مک‌کین در ادامه افزود: جالب است، مرد جوانی را برای این مسئولیت مهم انتخاب می‌کنند که هیچ سابقه و تجربه‌ای در امور بین الملل نداشته است، او یک نویسنده داستان‌های مهیج بود و حالا ببینید تا چه اندازه‌ای بر امنیت ملی کشور ما نفوذ و تاثیر دارد.
 
اما فِلِیک که پیش‌تر از انجام مذاکرات هسته‌ای با ایران حمایت کرده بود ،هرچند از توافق نهایی رضایت نداشت، معتقد است او نکته جدیدی درباره مذاکرات هسته‌ای در مقایسه با دوران قبل از آغاز جنجال رسانه‌ای بر سر عوام‌فریبی کاخ سفید، مشاهده نکرده است. وی در این باره گفت: کاخ سفید در مواضع خود تغییراتی داده است. این همان کاری است که هر دولتی در برابر شرایط موجود انجام می‌دهد. مطمئن هستم اگر آنها فرصت می‌یافتند تا بار دیگر در این باره اقدامی انجام دهند، احتمالا تا این حد اطلاعات در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دادند تا درمورد عوام‌فریبی کاخ سفید گزارش بنویسند. البته این کار در دنیای سیاست چندان هم غیرمعمول نیست.
 
ماجرا از جایی آغاز شد که نیویورک تایمز گزارش مشروحی در مورد "رودز" 39 ساله منتشر و نقش او را در مذاکرات هسته‌ای ایران و فرآیند قبولاندن توافق نهایی به افکار عمومی بررسی کرد. 
 
این گزارش نزدیک به 10000 کلمه‌ای را شاید بتوان در یک جمله که رودز گفت خلاصه کرد: ما یک اتاق پژواک درست کردیم. آن‌ها همان مطالبی را می‌گفتند که همان مواردی را که ما به آن‌ها گفته بودیم، تائید می‌کرد.
 
به اذعان دستیار اوباما و معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دولت "باراک اوباما" برای، به اصطلاح، فروختن قرائت مد نظر خود از مذاکرات به کنگره و افکار عمومی، خبرنگاران، تحلیلگران و اندیشکده‌ها را به نفع خود به کار گرفته است.
 
گزارش نیویورک تایمز آنقدر به صراحت از فریب افکار عمومی و ایجاد عمدی موج رسانه‌ای صحبت کرده بود که خبرنگاران و سیاستمدارانی از هر دو طیف آمریکا دلیلی برای اعتراض به آن داشتند. از یک سو مخالفان توافق هسته‌ای خود را فریب‌خورده یافتند و از سوی دیگر، خبرنگاران حامی توافق هسته‌ای خود را در مظان اتهام همکاری با کاخ سفید دیدند.
 
 
"لارا روزن،" خبرنگار المانیتور، و "جفری گلدبرگ،" روزنامه‌نگار نشریه آتلانتیک، دو نفری بودند که در این گزارش مشخصا از آن‌ها نام برده شده است.