ریشه اختلافات حسین فریدون با برادرش کجاست؟!

گروه سیاسی - از طرف حسن روحانی برای عیادت و دلداری به سراغ علی مطهری پس از واقعه شیراز و افراد دیگر نزدیک به دولت روحانی پس از وقایع مختلف رفته و حتی در هیات دولت نیز جایگاهی ثابت داشته است.

به گزارش افکارنیوز ، حضور او پس از افشاگری مهرداد بذرپاش در مورد "صرافی حسین فریدون" در هاله ای از ابهام قرار گرفت. بذرپاش می‌گفت فریدون این صرافی را در اوج نوسانات دلار و در اوج تحریم‌ها تأسیس کرده است، این خبر وقتی تکمیل‌تر شد که علیرضا زاکانی در یک نشست خبری از فعالیت یک گروه دلال میان ایران و غرب پرده برداشت. زاکانی در این افشاگری در کنار نام افرادی چون سیروس ناصری از حسین فریدون هم نام برد و از رئیس‌جمهور خواست که هر چه سریع‌تر تکلیف برادر خود را روشن کند.  

البته با توجه به تجربه داوود و محمود احمدی نژاد بعید نیست که حسین فریدون نیز دچار اختلافاتی با برادرش شده باشد. در میان شایعات بسیاری که از نهاد ریاست جمهوری به گوش می رسد یکی بیش از دیگران جلب توجه می کند.

"اختلاف محمد جواد ظریف با حسین فریدون" به نظر می رسد ریشه این اختلاف مربوط به زمانی است که این دو در وین سرگرم معامله با کشورهای 1+5 بوده اند. ماموریت ظریف در آن مذاکرات کاملاً مشخص است اما هیچگاه معلوم نشد که حسین فریدون به چه دلیلی در وین حضور یافته است. چنانچه گفته می شود دخالت در حوزه اختیارات وزیر امور خارجه باعث بروز اختلاف در هیات ایرانی شده است.

فریدون که سوابق دیپلماتکش به سفارت ایران در مالزی آن هم اوایل انقلاب محدود می شده از منظر یک کارشناس تمام عیار وارد مذاکره با طرف های خارجی شده که این موضوع برای جواد ظریف گران تمام شده است.

در عین حال انتشار گزارش هایی درباره فعالیت های اقتصادی حسین فریدون نیز  روحانی را بر آن داشت تا قید حضور برادرش را بزند. از میان رسانه هایی که بر روی فعالیت های اقتصادی برادر رئیس جمهور تمرکز کردند روزنامه رسالت در مطلبی به فعالیت‌های ارزی حسین فریدون پرداخت. و نوشت:‌ «در ترکیب هیئت مدیره (یک صرافی) آقای حسین فریدون حضور دارد.

پرسش نظارتی این است آیا این آقا همان بزرگواری است که اکنون دستیار ویژه رئیس جمهور است؟ اگر هست چطور می‌شود یک صراف، کارمند دولت یا مدیر یا یک مقام دولتی باشد؟ این روزنامه در ادامه می نویسد: با توجه به منصب و مقام حسین فریدون، آن‌گونه که در مذاکرات 1+5 از قاب تلویزیون دیده شد، اکنون مرتبت و منزلت این صراف - که باید از رئیس بانک مرکزی پایین‌تر ‌باشد - پایین‌تر است یا بالاتر؟ به عبارت ساده‌تر، این بانک مرکزی است که تحت امر این صراف است یا این صراف است که به بانک مرکزی فرمان می‌دهد؟

به هر حال غیبت مردی که زمانی مانند سایه رئیس جمهور را تعقیب می کرد اینک به یکی از سوالات رسانه ها تبدیل شده است. اینکه چرا او زمانی همه جا بود و اگر حضورش تا این اندازه ضروری بود اینک کجا است؟