حجم کاری کشتارگاه توان معاینه گاو آبستن را نداد

روحانی نژاد، مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح توس در واکنش به عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی که کشته شدن گاوی که آبستن بوده را نشان می‌دهد، اظهار کرد: به طور حتم نباید این اقدام صورت گیرد و امری غیر قانونی است ولی آنچه که بایستی همگان بدان توجه داشته باشند، عدم تشخیص دامداران از آبستن بودن دام است.

وی افزود: سرمایه فرد دامدار گاوی است که می‌فروشد، با این وجود اگر آن‌ها بدانند که دامشان آبستن است از فروش آن خودداری می‌کنند، این اقدام بدان جهت است که با تولد گوساله بالغ بر دو ملیون تومان عایدشان می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: دامداران پس از آنکه دام در کشتارگاه ذبح می‌شود، با مشاهده گوساله‌ها و آگاهی از آبستن بودن دام اذعان به متضرر شدن می‌کنند.

روحانی نژاد گفت: تشخیص آبستنی در ماه‌های ابتدایی در دام‌های سنگین سخت است، از همین رو ممکن است یک مورد از میان ۱۰۰ موردی که در طول زمان کشتار می‌شود بدون آگاهی از آبستنی باشد.

وی اذعان کرد: روزانه ۴۵۰ راس دام و ۴ هزار راس گوسفند در کشتارگاه مشهد ذبح می‌شود، با این وجود تشخیص یک به یک هر دام برای دامپزشکان امکان پذیر نیست؛ توصیه ما این است که دامداران پیش از آنکه دام را به کشتارگاه منتقل کنند، دام را به نزد دامپزشک در بخش‌های خصوصی و درمانی منتقل کنند تا دچار ضرر نشوند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه مسئولین دامپزشکی که در کشتارگاه مستقر هستند با پر کردن فرمی توسط دامداران از آبستن نبودن دام پرسش می‌کنند، گفت: تشخیص آبستن بودن دام به عهده خود دامدار است، حضور دامپزشکان در کشتارگاه به اندازه نیاز مجموعه است ولی با توجه به حجم کاری آن‌ها قادر نخواهند بود که معاینات تخصصی در مورد همه دام‌ها انجام دهند