موافقت مجلس با طرح تجاری کردن حیاط مدارس

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش  در پاسخ به این پرسش که «در گذشته بحث‌هایی مبنی بر درآمدزایی از حیاط مدرسه مانند ایجاد مغازه به نفع مدرسه، مطرح شده بود؛ آیا این موضوع بررسی شد؟»، اظهار داشت: موضوع افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش مطرح است اما فعالیتی که انجام می‌شود نباید مغایر با اهداف و مأموریت‌های وزارت آموزش و پرورش باشد.

وی ادامه داد: در این خصوص پیشنهادات زیادی مطرح است و نامه‌های متعددی به دست ما می‌رسد؛ افرادی نیز وقت می‌گیرند و با پیشنهاداتی به وزارتخانه می‌آیند اما خیلی از پیشنهادها عملیاتی و اجرایی نمی شود؛ البته نه اینکه ما نخواهیم بلکه احساس می کنیم این پیشنهاد یک بُعد را حل کرده و 4 بُعد را خراب می‌کند.

فانی در پاسخ به این پرسش که «آیا این امکان وجود دارد که بخشی از حیاط مدرسه را به صورت فروشگاه تجاری درآورند و به اشخاص اجاره دهند که بتوان برای مدرسه درآمدزایی کرد؟»، گفت: ممکن است یک مدرسه حیاط خیلی بزرگی داشته باشد که برِ خیابان هم باشد؛ مثلا فرض بفرمایید ما 4 مغازه از گوشه مدرسه به سمت بیرون احداث کنیم و منافعش را خرج مدرسه کنیم. این یکی از پیشنهادهایی هست که حتی مجلس شورای اسلامی، به ما اجازه این کار را داده است منتها ما هنوز عملیاتی نکردیم و در حال مطالعه هستیم یعنی هیچ منع قانونی ندارد.

وی افزود: چند سالی است که در مساجد محله‌هایی که این امکان داشتند، چنین اتفاقی افتاده و موجب شده است مسجد به یک خودکفایی برسد؛ ضمن اینکه به فعالیت‌های مسجد نیز لطمه نزده است.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در حال مطالعه روی این موضوع هستیم، تصریح کرد: امکان اجرا شدن آن هست و می‌توان به این طرح امیدوار بود البته ما یک خط قرمز داریم مبنی بر اینکه فعالیت مورد نظر نباید مغایر با مأموریت تعلیم و تربیت باشد.