از گرمای بی سابقه هوا تا جیره بندی آب در قم

قم یکی از کم بارش ترین استانی های کشور است در حالی که در برخی از استان های کشور در این روزها شاهد بارش برف هستیم که زمستان گذشته تنها به مدت چند ساعت در شهر قم  برف بارید و باران ها هم به صورت پراکنده و رگباری در چند روز مهمان شهر قم بود.

همچنین به دلیل عدم مدیریت در جمع آوری آب های باران ، بارش های بهاری نیز امسال تنها باعث سیلابی شدن معابر عمومی شد و باتوجه به این که  مسئله که هواشناسی از تابستان گرم برای کشور درسال 95خبر داده است این مسئله برای قم می توانند به صورت جدی تر مطرح باشد.

خرداد سال 93قم شاهد افزایش 1.5الی2.5درجه هوا بود نسب با سالهای قبل بود که این گرما ا اوایل پاییز همان سال نیز ادامه داشت همچنین گرمای هوا در تابستان سال 94بسیار شدید بود و خشکسالی های پیاپی، عمده ویژگی آب و هوای شهر قم و استان قم در سال‌های گذشته بوده است.

شهر قم بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی استان طی سال 93 به میزان 46 درصد در میزان بارندگی ها کاهش داشته است و در سالهای اخیر نیز به عنوان یکی از کم بارش ترین استان های کشور شناخته شده است

عمده دلایل کمی بارش در قم به دلیل موقعی جغرافیایی است که قم در آن قرار دارد که از جمله آنها پایین بودن میانگین ارتفاع شهر قم است با این شرایط تنها راه حل مقابله با خشکسالی و روبرو نشدن با مسئله جیربنده آب در قم صرفه جویی در بخش خانگی و کشاورزی است

متاسفانه در قم از یک طرف با کمبود شدید آب مواجه هستیم و از طرفی به دلیل عدم آگاهی، بیش از حد آب مصرف می کنیم، اگر مردم در بخش خانگی و کشاورزی 15الی 20درصد صرفه جویی وجود داشته باشد می توان بحران کم آبی را پشت سر گذاشت.

با توجه به وضعیت موجود در کوتاه مدت و بلند مدت راهی جز مدیریت مصرف و به دنبال آن آموزش و اطلاع رسانی به مردم باقی نمانده است.

گرمای هوا در چندسال اخیر به قدری زیاد است که بسیاری از قمی‌ها چنین دمایی را در خاطر ندارند اما مسئله که  که باعث نگرانی و ناراحتی مردم قم است این مسئله است که قم جزء استان های گرم برای تخفیف بهای برق قرار ندارد  در حالی که در چند سال اخیر  دمای هوا در طول تابستان در برخی روزها از استان های جنوبی کشور نیز بیشتر گزارش شده است.

 

شدت گرمای هوای قم در تابستان به حدی است که استفاده از کولرهای آبی برای خنک کردن فضای منازل مسکونی و ادارات جوابگوی نیاز مردم نیست و    در این چند سال اخیر شاهد افزایش استفاده از کولرهای گازی در قم هستیم.

 

در کنار همه مسائل  یکی از دلایلی که مردم قم برای صرفه جویی آب اهمیت نمی دهند شوری آب قم است و با تصور اینکه این آب برای آشامیدن مناسب نیست اهمیتی برای صرفه جویی نمی دهند تصوری که نادرست است  زیرا باید تمام مصارف آب بر اعم از شرب، بهداشت، صنعتی، کشاورزی و فضای سبز شهری مدیریت شود.

بحران کم آبی در سالهای گذشته در قم چنان جدی بوده که برخی موارد مسئله جیره بندی آب نیز مطرح شده بود،با این شرایط لزوم برخورد با مشتراکان پرمصرف در قم با توجه به شرایط ویژه و حساس قم بیشر از استان های دیگر احساس می شود.