بازارچه‌های موقت مرزی کُردستان «کولبران» در زیر چتر حمایتی سپاه و دولت

کُردستان از دیرباز به دلیل نبود اشتغال و کارخانجات صنعتی و همچنین مرزی بوده این استان، با شغل‌های تعریف نشده و غیراستاندارد مواجه بوده که شناخته‌ شده ترین آنها «کوله‎بری» است.

 

شغل کوله‎بری را اگر بخواهیم در جمله‎ای توصیف کنیم، اینگونه می‎توان گفت که "کوله بر کسی است که به دلیل نبود شغل استاندارد، در مناطق مرزی کُردستان از آنسوی مرز بار، کالا و وسایل مختلف خریداری شده توسط تاجران را به زحمت و مشقت بر روی دوش خود و با قبول کردن مخاطرات مختلف به خاک ایران وارد می‎کند و در قبلا آن هزینه ناچیزی که در حقیقت معاوضه "جان با نان" است، دریافت می‎کند."

 

در سال‌های اخیر نیز به دلیل بحران بیکاری در کُردستان و همچنین بالا رفتن حجم مبادلات مرزی و تجاری، کوله‎بری به شغلی اصلی و البته کسب نان حلال برای مرزنشینان تبدیل شده است.

 

البته در سال‎ها و ماه‌های اخیر هرزچندگاهی مرزهای کُردستان به دلایل مختلفی بسته شدند که رزق و روزی این افراد زحمت کش را عملاً تعطیل کرد.

 

از جمله حامیان همیشگی این افراد زحمت کش، سردار رجبی فرمانده سپاه کُردستان بوده که حتی تعبیر کوله‎بری را برای این افراد جایز نمی‎داند و از خبرنگاران می‎خواهد تا این نوع از کسب و کار را «بازارچه‌های موقت مرزی» بنامند تا خدشه‎ای به شخصیت این افراد وارد نشود.

 

سردار رجبی با اعلام حمایت صدردصدی از این افراد و شغل کوله‎بری، می‎گوید: دولت و مسئولین باید در فکر ایجاد اشتغال برای این افراد باشند تا دیگر جان و زندگی خود را برای کسب و کار به خطر نیندازند.

 

حمایت‌های همیشگی سپاه از مرزنشینان و بازارچه‎های موقت مرزی، امید بزرگی برای مردمان این مناطق در راستای امرار معاش و همچنین اطمینان از امنیت کامل مرزهای استان است.

 

در این راستا نیز دولت در کُردستان بازارچه‎های موقت مرزی را به رسمیت شناخته و درصدد ساماندهی آن برآمده است.

 

"علیرضا آشناگر" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در کمیسیون اصلی برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان گفت: این معابر تنها ممر و مفر درآمد و معیشت مرزنشینان استان است که در حال ساماندهی این معابر هستیم.

 

آشناگر به رایزنی های گسترده مسوولان استان کردستان با مسوولان ارشد کشور برای بازگشایی دایمی معابر کولبری اشاره کرد و افزود: با چالش هایی در زمینه فعالیت این معابر مواجه شدیم که با رایزنی های صورت گرفته به صورت موقت، مشکل این معابر حل شده است.

 

همچنین سود ناشی از فعالیت‎های اقتصادی بازارچه‎های موقت مرزی لازم است در زمینه ایجاد اشتغال برای خود این افراد و بهبود معیشت آنها هزینه شود که مورد تاکید مسئولین دولتی نیز است.

 

داستان کوله‎بری، معابر مرزی و مخاطرات آن از جمله بخش‌های لاینفک مردم کُردستان و علی الخصوص مرزنشینان غیور این خطه از ایران زمین است که در پی کسب روزی حلال، جان و زندگی خود را به خطر می‎اندازند.