ماجرای دنباله‌دار روستایی در لرستان که زیر آب رفت

راثر سرریز شدن آب سد کمال صالح، روستای گوشه شهرستان دورود که در 70 کیلومتری استان مرکزی قرار دارد زیر آب رفته و منازل مسکونی این روستا تخریب شده و در حال حاضر نیز آب این سد سرریز می‌شود.

 آب منطقه‌ای استان با آغاز عملیات احداث سد مروک باید اقدام به خریداری منازل این روستا می‌کرد تا مردم به مناطق دیگری انتقال یابند اما این اقدام به‌طور کامل عملی نشده و بر اساس گفته اهالی روستا 15 درصد از طلب مردم باقی مانده که به همین خاطر مردم در روستا استقرار دارند و همچنان منازل آنها زیر آب است.

 

تجمع اهالی روستای گوشه در محل استانداری لرستان

 اهالی روستای گوشه شهرستان دورود به‌دلیل عدم پرداخت مطالباتی که از شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان دارند در محل استانداری لرستان به‌نشانه اعتراض تجمع کردند و خواستار پرداخت خسارات خود شدند.

 ابراهیمی یکی از اهالی روستای گوشه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سد بالادست کمال صالح استان مرکزی دچار سرریز شده که آب آن منازل مسکونی را تخریب کرده و مردم سرپناهی ندارند تا روستا را تخلیه کنند.

 وی افزود: در حال حاضر آب حداقل چهار متر با منازل مسکونی فاصله دارد و اگر به منزل ما نفوذ کند مجبور به تخلیه هستیم و جایی هم برای اسکان نداریم.

 

 

پرداخت هزینه تنها 20 واحد مسکونی

 یکی از اهالی روستای گوشه عنوان کرد: بنا بود شرکت آب منطقه‌ای استان خسارت 70 واحد باقی‌مانده این روستا را پرداخت کند ولی تاکنون فقط هزینه 20 واحد را پرداخت کرده است.

 وی اضافه کرد: خسارت حدود 50 واحد دیگر پرداخت نشده و مسئولان مطرح کردند "هزینه واحدهای باقی‌مانده را پرداخت نمی‌کنیم"؛ حتی پول معابر، پل‌ها، مسجد و 15درصدی را که بنا بود بابت ملک‌ها پرداخت کنند، نداده‌اند.

 وی تصریح کرد: سال 85 در منطقه سیلاخور زلزله رخ داد و در بازدیدی که مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای از این منطقه داشتند بیان کردند "هزینه پرداخت خسارت منازل را نداریم بنابراین شما واحدهای مسکونی خود را بسازید، بعداً پول آنها را پرداخت می‌کنیم".

بدهی 15درصدی آب منطقه‌ای لرستان

 ابراهیمی با اعلام اینکه شهرک جدیدی که احداث شده، امکانات و انشعابات ندارد و قابل سکونت نیست خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای در شهرستان تشکیل شد بیان کردند "پول شمارا نمی‌دهیم و اگر می‌توانید شکایت کنید".

 آزادی یکی دیگر از اهالی روستای گوشه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با ابراز "آب منطقه‌ای پول منازل ما را نمی‌دهد" اظهار داشت: بنا بود آب منطقه‌ای 15 درصد پول اهالی را پرداخت کند که هنوز این بدهی پرداخت نشده است.

 وی افزود: این 15 درصد مربوط به اماکن عمومی نیست بلکه مربوط به ملکهای کشاورزی مردم روستا است که متأسفانه هنوز پرداخت نشده است.

 آزادی گفت: براثر سرریز شدن آب سد واحدهای مسکونی روستا همراه با اسباب و اثاثیه زیر آب رفته و اهالی فقط توانستند از منازل خارج شوند.

عدم‌تکمیل واحدهای مسکونی در شهرک

 یکی از اهالی روستای گوشه عنوان کرد: سال 85 زلزله در این منطقه رخ داد که خسارت وارده به منازل مسکونی را پرداخت نکردند ولی مدیرعامل وقت در بازدیدی که از منطقه داشتند و مردم خواستار هزینه منازل خود شدند تا روستا را تخلیه کنند، عنوان کرد "توان پرداخت هزینه را نداریم بنابراین شما منازل خود را بسازید و بعداً میزان خسارت شما پرداخت می‌شود".

 

 وی بیان کرد: منازل مسکونی به‌گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ساخته شد اما تاکنون هزینه 18 واحد را داده‌اند و هزینه مابقی منازل مسکونی را پرداخت نمی‌کنند.

 آزادی تصریح کرد: اعتراض کردیم که "چرا فقط هزینه 18 منزل پرداخت شده و مابقی را نمی‌پردازید؟" که بیان کردند: فقط هزینه این تعداد را پرداخت کرده‌ایم و پول مابقی را نمی‌دهیم.

 وی خاطرنشان کرد: اهالی روستا 12 میلیون وام گرفته و در شهرک منازلی ساختند ولی هنوز تعدادی از این منازل نیمه‌کاره است و انشعابات ندارند و قابل‌استفاده نیستند.

 آزادی گفت: سالهای گذشته مسئولان برای هر یک هکتار زمین یک میلیون و دویست هزار تومان به مردم پرداخت کردند اما مردم برای کشاورزی و ساخت منزل جدید برای هر یک هکتار پنج میلیون تومان هزینه پرداخت کردند.

خریداری منازل مسکونی روستای گوشه

 حسین ساکی بخشدار سیلاخور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه سرریزشدن آب سد کمال صالح هنوز ادامه دارد اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان 10 سال گذشته اقدام به خریداری منازل روستای گوشه کرده و باوجوداینکه این منازل خریداری شده است اما مردم حاضر نیستند خانه‌ها را تخلیه کنند.

 وی افزود: امور آب استان سال 85 منازل مسکونی این روستا را خریداری کرده و چون منازل بر اثر زلزله آسیب دیدند پیشنهاد دادند منازل را تعمیر و بازسازی کنند و بنا بود پول آن پرداخت شود.

لزوم تخلیه مردم از منازل مسکونی

 

 بخشدار سیلاخور عنوان کرد: هفته گذشته جلسه‌ای در این شهرستان برگزار و مقرر شد آب منطقه‌ای طلب 15درصدی مردم را از اراضی کشاورزی و باغات پرداخت کند و پول اماکن عمومی مانند مدرسه، مسجد، خانه بهداشت و انشعابات را به متولیان امر بپردازد تا ادارات و مدارس را احداث و مردم این روستا را تخلیه کنند.

 وی با اشاره به اینکه منازل قدیمی متعلق به آب منطقه‌ای است و اهالی از امور آب طلبی ندارند بیان کرد: مردم این روستا منازل خود را فروخته‌اند و باید تخلیه کنند، مصوب شده مسئولان تا اواخر خردادماه 15 درصد مردم را پرداخت کنند.

 ساکی تصریح کرد: مردم در ساخت خانه‌های شهرک کوتاهی کردند و وامی را که دولت به آنها پرداخت کرده در جهت ساخت منزل مسکونی در شهرک هزینه نکرده‌اند.

پرداخت 13میلیارد تومان خسارت

 سیفی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: 13 میلیارد تومان خسارت به اهالی روستای گوشه پرداخت کردیم که دو میلیارد و 200 میلیون تومان بابت منازل مسکونی و 10 میلیارد و 800 میلیون تومان بابت خسارت کشاورزی آنها بوده است.

 وی با بیان اینکه 15 درصد حق کوچ اهالی بوده که تاکنون پرداخت نشده است، افزود: قول پرداخت 15 درصد را داده‌ایم ولی مردم از منازلی که 10 سال پیش پول آن را پرداخت کرده‌ایم بیرون نمی‌روند.

پرداخت 15درصد بدهی آب منطقه‌ای در خردادماه

 

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: مطالباتی در رابطه با مسجد وجود دارد که باید به اوقاف پرداخت شود و 400 میلیون تومان خسارت برق و 50 میلیون تومان دیگر مربوط به آب است که به آب و فاضلاب روستایی داده می‌شود.

 وی با اعلام اینکه مقدار جزئی از طلب اهالی روستا باقی مانده که تا خردادماه پرداخت می‌شود تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر پول نداریم که 15 درصد را پرداخت کنیم، طی صورت‌جلسه‌ای که در هفته گذشته شده به مردم اعلام کردیم "شما منازل را تخلیه کنید ما در اولین فرصت پول شما را پرداخت می‌کنیم".

 سیفی با عنوان اینکه آب سرریز شده سد تا شهرک رفته ولی به داخل منازل نفوذ نکرده تصریح کرد: آب سد در حال حاضر حدود پنج مترمکعب در ثانیه سرریز دارد.