مرگ مشکوک کودک 2 ساله بعد از ختنه

هفته گذشته کودک 2 ساله‌ای برای انجام عمل ختنه به یکی از بیمارستان‌های دولتی شهر یزد منتقل می‌شود؛ ختنه یکی از جراحی‌های معمول و مرسوم است که معمولاً با کمترین عوارض انجام می‌شود و نوزاد چند روز بعد از انجام عمل می‌تواند روند عادی زندگی خود را داشته باشد؛ تنها مشکلی که زیاد هم جدی نیست عفونت‌های ناشی از جراحی است که با مراقبت و رعایت بهداشت قابل‌کنترل و پیشگیری است. اما این اتفاق در یزد به شکل دیگر رقم خورد که جزو موارد نادر این‌گونه جراحی‌ به شمار می‌رود.

یونس قائمی کودک دوساله‌ای است که نتوانست از این عمل ساده جان سالم به در ببرد.

این نوزاد پس از انجام عمل جراحی، باحال مساعد از بیمارستان ترخیص می‌شود اما پس از یک ساعت درحالی‌که علائم حیاتی نداشته است روی دستان پدر به اورژانس بیمارستان منتقل و متأسفانه باوجود اقدامات لازم تیم پزشکی و احیا، از مرگ باز نمی‌گردد.

 روابط عمومی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان یزد در مورد فوت کودک دوساله یزدی (یونس قائمی) براثر عمل ختنه دریکی از بیمارستان‌های دولتی گفت: اینکه کودکی بعد از انجام عمل جراحی ختنه فوت‌شده خبری صحیح است و اینکه قصور در این حادثه باید مشخص شود و فرد قاصر در مقابل قانون باید پاسخگو باشد امری کاملاً بدیهی است.

اما آنچه به نظر می‌رسد معمولاً مورد اغماض قرار می‌گیرد، واکاوی حادثه قبل از ایراد اتهام است؛ در موضوع فوق که به‌سرعت در فضای مجازی منتشرشده، این‌گونه بوده که کودکی در ساعت 12:38 روز پنجشنبه پذیرش‌شده و پس از تشکیل پرونده ساعت 14:20 در اتاق عمل با بی‌حسی موضعی مورد جراحی قرار گرفته و با پایان یافتن عمل جراحی در ساعت 14:30 باحال عمومی خوب و در سلامت کامل، تحویل خانواده شده است.

سپس بیمار به منزل برده شده و بعد از حدود یک ساعت درحالی‌که علائم حیاتی نداشته مجدد به اورژانس بیمارستان آورده شده که علیرغم تلاش تیم احیا و انجام کامل عملیات احیا متأسفانه موفقیت‌آمیز نبوده و علائم حیاتی برنگشته است که با توجه به مشخص نبودن اتفاقاتی که در یک ساعت حضور بیمار در منزل افتاده و مشکوک بودن موضوع نمونه‌های لازم گرفته‌شده و به پزشکی قانونی ارسال شده است.

بدیهی است با توجه به عدم اطلاع دقیق از حوادث و وقایعی که طی مدت یک ساعت خارج از بیمارستان بر کودک گذشته است امکان هیچ‌گونه اظهارنظر قطعی تا زمان وصول نتایج از پزشکی قانونی وجود ندارد.

ضمن ابراز همدردی با خانواده آن کودک و آرزوی صبر برای آن‌ها، بر خود لازم می‌دانیم بعد از مشخص شدن نتایج تحقیقات توسط مراکز ذی‌صلاح در اختیار جامعه خبری قرار دهیم.

به گزارش فارس،‌ در ماه‌های اخیر شاهد افزایش خبری شدن حوادثی از این دست در رسانه‌ها و فضای مجازی هستیم که ممکن است باعث آسیب‌های جدی به رابطه بیمار و پزشک شود.

این در حالی است که تاکنون خبری از اقدامات پیشگیرانه مسئولان و تقویت نظارت و تشدید برخورد با عاملان این حوادث نبوده است و همچنان شاید ضعف نظارت یکی از مهمترین خلاهای موجود در سیستم سلامت کشور است که تقویت و بهسازی آن می‌تواند از به خطر افتادن جان مردم پیشگیری و باعث حفظ شان و منزلت جامعه پزشکان واقعی و درست‌کار شود.